Att leva med missbruk/ missbrukare

Prolog
Hej. Jag heter Rulle. Jag är överätare.
Så skulle jag presenterat mig om jag hade varit på ett OA (Overeater Anonymus) möte.
De arbetar som AA och NA med ett tolvstegsprogram.

När jag läser igenom trådar här får jag i vissa fall en känsla av att en hel del av dem som skriver sitter i ett medberoende till partners som är missbrukare.

Utan någon som helst koppling till Tolvstegsprogrammet tänker jag lista tolv punkter om vad det enligt min erfarenhet och högst personliga reflektion innebär att leva i och med ett missbruk/ missbrukare.

Låt mig först slå fast att alla är vi beroende.
Vi behöver mat, dryck, kärlek, spänning, romantik, bekräftelse, trygghet, avkoppling, pengar o s v. Mer eller mindre. Det är när det blir ett sjukligt beroende som går ut över relationer, jobb, familj o s v som det blir ett missbruk.

Låt mig för det andra slå fast att allt - jag repeterar allt - går att missbruka: alkohol, droger, spel, idrott, mat, dataspel, relationer, bekräftelse, sex, pengar, motorer - precis allt kan gå över styr och överta ens liv och sluka en med hull och hår så inget annat betyder något eller i varje fall är av underordnad betydelse. Allt annat har ett syfte; att ge mig möjlighet att meka, spela, dricka, äta, älska eller vad det nu kan vara.

1 Förnekelse
Den som har ett missbruk vill sällan inse eller erkänna det. Oftast är det de i omgivningen som först inser att det finns en missbruksproblematik. Familjen, de som är närmast, kan vara de näst sista som inser det. Allra sist den som missbrukar.

2 Relationer