Att inte få möjligheten att försöka reparera

Strax före jul fick jag veta att min man (tillsammans i 18 år, gifta i sex) inte längre vill leva med mig. Det var för mig helt oväntat. ”Vi är mer som vänner,” ”jag känner att jag behöver vara själv”. Det fanns ingen möjlighet för att försöka reparera den här relationen utan det var färdigtänkt.

Det känns så otroligt orättvist att under en lång tid helt på egen hand processa det här och nå fram till insikten att det är slut utan att prata med den andra innan det är för sent. Jag är hyfsat säker på att han inte träffat någon annan men utesluter det i såklart inte.

Inte heller jag tycker att vi haft en bra relation på länge. Han har under det senaste året inte varit en särskilt härlig person att leva med. Det har varit uppenbart att han inte trivts med att vara i familj (vi har två barn) och varit arg på allt, hela tiden, fokuserat otroligt mycket på sina egna intressen. Jag har flera gånger uttryckt det som att jag lever med ett spöke. Jag har ändå känt att trots allt delar vi något djupare och vi klarar av det här, att det är en svacka. Jag är ganska säker på att det här är en del i en större livskris för honom och han är den av oss som är i sämst skick i detta. Vilket är galet, jag får liksom trösta och stötta honom i att lämna mig!

Nu när det gått en tid (två månader), vi bor fortfarande tillsammans pga storstad och bostadskris, börjar jag se att mitt liv antagligen kommer att kunna innehålla mer glädje i framtiden och känner väl i min maggrop att det kommer att ordna sig för mig (undviker dock att tänka på att vara utan mina barn, det gör mig panikslagen). Men jag känner en så otroligt stor sorg och maktlöshet över det faktum att jag inte fick någon som helst möjlighet att (tillsammans) försöka reparera. Hur kommer man över det?

3 gillningar

Jag vet inte hur man kommer över det, men jag kan försöka ge perspektiv från den andra sidan så att säga.

Jag och min man har varit ett par i 15 år, vi har 3 barn ihop. Under många år har jag dragits med känslan att vi inte är rätt för varandra, vi har ingenting att prata om, vi kan aldrig få varandra att skratta. Eller, jag kan iallafall inte få honom att skratta och det tär på mig.

Jag sköter det mesta hemma och med barnen. Han sköter bilar och trädgård (traditionella könsroller med andra ord). Det gör mig dock ingenting! Det som är jobbigt är att han blir arg/irriterad på mig så ofta. Dagligen snäser han av mig, biter av diskussioner med dräpande kommentarer.
Jag har pratat med honom. Sagt att han måste hitta något som gör honom lycklig för det funkar inte att han kommer hem och är så jävla arg.
Jag har pratat med honom om att vi kanske inte är rätt för varandra, eller iallafall att JAG inte är rätt för honom. Han har alltid viftat bort det.

Inte förrän nu. När jag till sist inte orkar längre. Inte orkar agera buffert mellan honom och barnen, inte orkar bli ledsen när han säger något surt, inte orkar vakta på mina ord. Nu när jag inte längre känner samma sak för honom och jag inte VILL längre. Då får han upp ögonen. Säger själv att han ångrar hur han varit och agerat. Säger att han vet att han varit dryg men att han helt enkelt valde att inte ändra på sig för han trodde inte det var så farligt.
Jag undrar bara, hur kan man veta med sig att man beter sig illa mot sin partner men ändå inte göra ett aktivt val att förändra sitt beteende?! Han är väl lika vuxen som jag?
Jag ser det som att han gjorde sitt val för länge sedan, när han började behandla mig så. Nu har jag gjort mitt. Det må låta hårt men så är det.

Jag har trots allt enorma skuldkänslor. Det är jag som bryter upp familjen. Jag får honom att må dåligt. Det känns skit. Men jag måste göra det här för att JAG ska må bra.

3 gillningar

Jag förstår vad du menar. Jag har nog ändå i stort känt som du(även om vår relation har varit något mer jämlik ffa gällande våra gemensamma barn där vi delar på mycket), men som jag tidigare skrev har han heller inte varit särskilt lätt att leva med det senaste året. Han säger “jag är bara inte glad”. Jag kan verkligen ta in att han inte är lycklig, att säger att han tror han behöver vara själv och att han inte annars vet hur han ska göra. Han bär ju också på en enorm skuld, när han tänker på konsekvenserna för både honom och oss andra.
Jag känner bara att hans process har varit igång så långe och han har inte pratat med mig, vid några tillfällen har han lagt fram det han ser som problem, men ingenting om att det var så stort för honom. Heller ingenting om hur vi ska försöka lösa det eller komma vidare. Det upplever jag som så svårt.

Vi har ändå haft en jättebra relation tidigare, haft kul, varit nära. Inget stort hände, men mycket smått. Små steg ifrån varandra, små saker som skapar en liten reaktion för den andre, som får den att vända sig bort från relationen, som i sin tur skapar en liten reaktion, osv. De saker som skapade samhörighet försvinner en efter en och helt plötsligt är vi så långt ifrån varandra. Så där långt ifrån att det är svårt att förstå den andre, att vid alla samtal går båda i affekt blir defensiva och försvarar den egna upplevelsen. Vi har verkligen inte bråkat särskilt mycket, men varit dåliga på kommunikation. Jag upplever att vi nu efter det här beslutet varit ärligare mot varandra och våra behov än någonsin, det känns synd.

Jag känner ingen ilska direkt, bara sorg, för jag förstår att han känner det han känner och att han också känner stor sorg för att det faktiskt är såhär han känner.

Men jag hade så önskat att vi hade fått försöka reparera oss innan det blev försent. Att jag hade förstått tidigare hur illa ute vår relation var. Att vi kunnat träffa terapeut för att se till att kunnat kommunicera våra behov och problem utan att spåra ur eller bli defensiva. Jag känner att det är svårt för mig att komma vidare utan att känna att jag gjort allt jag kunnat för det ska fungera, för att den här vansinnigt omskakande händelse inte ska behöva hända någon i vår familj. Jag vill inte vara själv, jag kan, jag är jättebra på det, men jag vill inte alls. Jag vill inte vara utan mina barn, jag vill heller inte vara själv med mina barn. Det här är så otroligt svårt.

1 gillning

Ja fy, jag förstår verkligen vad du menar :frowning:

Det ÄR orättvist att den ena personen i princip processat klart när den väl tar upp skilsmässan med sin partner. Tyvärr är det dock ändå så det ser ut. Det är väldigt sällan någon tar upp att dom vill skiljas och den andre säger: ”Ja vet du, det tycker jag med, vad skönt att du tar upp det.”

Jag önskar att det inte var såhär. Jag önskar att jag kände annorlunda.
Det känns futtigt att be min man om ursäkt men jag gör det ändå. Jag är så innerligt ledsen över att jag fattar det här beslutet åt oss, men jag är helt förbi oss nu. Jag förstår din man när han säger att han är ledsen, för det är man! Men på något sätt ”får man inte” vara sorgsen när man själv står för det negativa beslutet.

Håller med här oxå!!!känns inte heller som att vi gav oss en riktig chans…:pensive::pensive:. Han var min stora kärlek och jag hade gått genom eld och vatten för honom. Men otrohet är svårt o komma över och det sitter ju som en nagg i hjärtat. Nu är vi ju skilda och det är som det är.

Åh, jag förstår att det är hårt. Man får lov att vara mer ledsen när man blir lämnad än när man lämnar, men så ser det ju inte ut. Det är ju skitjobbigt för alla, om man inte är ett rövhål då.

Jag låter honom vara sorgsen, jag förstår honom, han rår ju inte för hur han känner och han har inte "gjort"något mot mig. Hade vi varit bättre på att kommunicera kanske det hade sett annorlunda ut och det är ju VÅRT ansvar. Vi har det fint tillsammans i sorgen får jag säga, vi låter varandra vara ledsna när det är så, tröstar när det behövs, och får lov att vara starka och glada de stunder det är så. Vi tycker i grunden om varandra som människor, det var vår kärleksrelation gick vilse, och vi är fast bestämda att detta ska bli snällt.

Alltså i ärlighetens namn, om han ångrade sig idag, är jag inte säker på om det skulle funka för mig, vi HAR ju inte haft det bra. Och ÄNDÅ är det så otroligt jobbigt. Barnen! Det känns bara vidrigt.
Tack för ditt perspektiv.

1 gillning

Under den senaste veckan har jag ibland lekt med tanken att jag ska stanna, trots att jag inte har de rätta känslorna. Maken är ju villig att jobba på sin ilska och sin snarstuckenhet, men ändå… jag känner att det räcker nu.
Och precis som du säger så är jag inte alls säker på att han skulle ta tillbaka mig nu när han vet hur jag känner! Från början sa han att han skulle det, men han har mer och mer också börjat öppna sig och erkänt att vi faktiskt inte haft det så bra.

Men ja. Barnen. Familjelivet som man inte längre kommer ha. Man kanske kommer bli ensam för resten av livet. Nä fy, relationer är ingen dans på rosor :frowning:

Det låter himla fint att ni tröstar och stöttar varandra i det här svåra. Jag och min man försöker göra detsamma.

1 gillning

Jag fick själv ett färdigt beslut levererat till mig. Hon vill inte längre. Jag älskade inte henne på ett naturligt sätt sa hon och hon kände sig övergiven och ouppskattad.

Jag kan inte heller fatta att man bara går utan att vända på varje sten dvs. ge relationen en chans till. Då får bägge chans att bearbeta och man får svar på sina frågor. (Vid otrohet eller destruktiva relationer är det bara å gå direkt). Jag hade inte lämnat innan jag hade försökt med allt.

Det ända kampen man kan räkna är den man gör tillsammans. Om en part bara kämpar utan att upplysa den andra om det så spelar ju det liksom ingen roll.

4 gillningar

TS jag vet ju inget om dig och er relation. Beklagar situationen du är i.

Men jag kan berätta om min egen skilsmässa ur perspektivet lämnare, den som bryter upp familjen. Det finns en lång historik som sakta bröt ner relationen och som min man valde att blunda för.

Vi var gifta i 15 år, tre barn. Ingen otrohet / 3 e part. Min man började förändras 2011. Mindre och mindre engagerad i familj, barn, mig. Enbart fokus på sig själv, jag-jag-jag. Inåtvänd, självfokuserad, oengagerad.

Varje kväll satt jag ensam uppe. Ensam vaken, med enbart dator och tv som sällskap. Barnen sov och min man ”behövde sova”. Vi pratar alltså om kl 20 på kvällen…

Min man valde att flytta ut ur sovrummet. För han ”behövde ju sova”. Vi hade små barn som kom in och sov hos oss ofta. Jag satt alltså ensam vaken varje kväll och fick gå och lägga mig ensam i vår dubbelsäng.

Min man slutade med ”vardagsberöring”. Jag vet inte om ni förstår vad jag menar med det. Den lilla, vardagliga beröringen. En hand på axeln, en strykning över håret när man går förbi… att man naturligt tar i varandra, i vardagen…

Han slutade också med ”vardagsdialog” oss vuxna emellan. Allt var enbart praktiskt kring barnen. Aldrig en fråga om hur dagen varit, om kursen, mötet eller What-ever gått bra.

Sex hade vi aldrig. Han tog aldrig initiativ och vi sov ju inte ens tillsammans.

Allt detta gjorde att jag började må fruktansvärt dåligt. Jag var ensam, övergiven och förtvivlad över mannens förändring. Jag försökte få honom att engagera sig, försökte få kontakt. ”Vill du ha en kopp te, så kan vi prata lite?” Försökte få honom att göra saker med barnen. Men nej.

Jag bokade parterapi / familjerådgivning. Det sista halmstrået man griper efter när man börjar förstå att man måste skiljas men verkligen inte, inte, inte vill.

Först blåvägrade han. Men sen gick han med på det, fast motvilligt. Det kändes som att jag tvingade dit honom. Han hoppade av efter bara några gånger. Han var inte det minsta motiverad.

Efter fyra år gav jag upp. Jag accepterade att den jag gift mig med förändrats fullständigt och blivit en helt annan människa. Som jag mådde väldigt, väldigt dåligt av att leva med. Det bör tilläggas att jag gick i egen terapi under nästan två av dessa år. Då jag tyvärr fick problem med stress, ångest och hjärtproblem.

Skilsmässoansökan gick in. Och givetvis kom det som en blixt från klar himmel för min man. För min man hade givetvis ”inte alls förstått” att vi inte hade det ”bra”.

Ehhhhhh… jaha.

Min man gjorde sitt val. Han lämnade mig mentalt och fysiskt. Jag gjorde mitt val. Jag bröt relationen och lämnade praktiskt.

10 gillningar

Helt rätt beslut @50-taggare ! Du har verkligen gjort allt du kunnat. Så förståndig var inte jag. Jag tog den ”enkla” vägen och blev kär i en annan man som jag varit tillsammans med 10 år nu! Hade aldrig hamnat där från början om jag hade fått gehör hemma men exakt det du beskriver, den dagliga beröringen, inget sex och i mitt fall valde han mina barns (från tidigare relation) parti så jag hade helt plötsligt 3 tonåringar istället för 2. Dubbelspelet varade inte länge ca 2 mån men efter att det uppdagades då var han helt plötsligt ”på” igen, sex, upplevelser, semesterplaner etc men tyvärr var det försent.
Jag hade verkligen varit övertydlig med mitt missnöje och även försökt lyfta honom. Jag gav relationen en chans på nytt men det var definitivt försent. Men samma här, för honom kom det som en blixt från en klarblå himmel! Otroligt!
Idag är han gift och säkert mycket lycklig, vilket jag är glad över.

1 gillning

@Livetlivet Kan bara hålla med dig! Vem bryter upp sin familj utan att försöka ordentligt. Fick dra ur min man efter 15 år ihop att han ville separera. Sista året märkte jag att han förändrades. Han blev mentalt frånvarande, irriterad osv. Inte en enda gång har han sagt till mig att vi inte hade det bra! Han har aldrig pratat med mig om det. Förrän han hade bestämt sig för att han ville gå vidare med sitt liv, utan mig. Han tyckte att vi blivit som vänner. Jag förstod vad han menade men tyckte att det skulle kunna gå att jobba på. Åtminstone ge det ett ärligt försök. Men nej, han hade bestämt sig. Han ville ut! Jag vart helt knäck! Att bli helt överkörd, inte involverad alls i min och barnens framtid. Han var inte ens ledsen över att bryta upp familjen. Månader efter separationen så kröp det fram att han nog trots allt träffat någon. Förklarade ju hans totala ovilja att prata om nåt! Så lågt av honom att inte kunna vara ärlig mot mig efter många bra år ihop och barn som blir drabbade.
Tror du ska räkna med att det finns någon som lurar bakom hörnet. Tyvärr.

Tack för att du delar med dig av ditt perspektiv. Jag känner igen mycket av det du skriver men jag anser att vi var två om att successivt sluta med allt. Jag upplever inte att han har försökt återuppta det här. Det är ju mest det, att det inte fanns något förslag om parterapi eller “ska vi prata”. Jag upplever också att det gått fort och har sammanfallit med att jag inte mådde särskilt bra under förra året. Blev det jobbigt för honom att jag inte kunde vara den jag var tidigare, att mer ansvar föll på honom liksom.
Jag tror varken att jag eller han har blivit andra människor och jag tror att det vi upplevde båda två som dåligt i relationen är just sådant som går att reparera. Det är ju så lätt hänt med heltidsjobb, småbarn och egna intressen att kärleksrelationen hamnade för långt ner i priolistan. Samtidigt lägger jag mycket av detta på honom, det är JAG som så många kvinnor haft projektledarrollen för allt, även vår relation. Han har lagt mycket tid och energi till sina egna intressen, efter barnen och då blir det inte mycket kvar.

Jag har en magkänsla av att allt kommer att bli bra för oss båda ändå, och att vi antagligen kommer att ha en fin relation även sedan, det finns mycket kärlek och respekt mellan oss. Men, det känns så jävla otroligt sorgligt, och en del av mig känner att det är så onödigt. Jag är långt ifrån nöjd med hur det varit mellan oss, också hur han har tagit för sig av vår relation, tid och fokus och hur jag fått slåss för detsamma men ändå, så otroligt sorgligt.

1 gillning

Jag är ledsen för din situation, det är hårt och orättvist att vara så maktlös. Jag tror att det är vanligt att när man bestämt sig, bli så där kall och praktisk. Det är jobbigt att vara i skulden av det man gör mot resten av familjen och det är så mycket skönare att fly ifrån det, inte prata, inte visa känslorna över allt.
Jag är inte säker på att det finns någon som lurar runt hörnet i min situation, om det är så önskar jag att han sagt det när jag frågade. Det hade förklarat allt bättre, varför så definitivt. Kryper det fram nu skadar det bara förtroendet för framtiden.

1 gillning

Ledsen för din situation @TREDAGAR. Där slår du huvudet på spiken tycker jag. Om någon kämpar på på egen hand räknas det inte. Handlar det om kommunikation? För min del tror jag definitivt att det är så. Att det är så svårt att tala om det som inte funkar för mig, eller vad jag har för behov som inte uppfylls pga rädslan och/eller erfarenheten av att den andre ska såras eller bli defensiv och inte kunna höra/ta in det som sägs. Vi försökte kommunicera men det gick aldrig bra, jag kände mig alltid anklagad och han blev alltid defensiv.

Nu när vi ska skiljas men fortfarande bor tillsammans har vi pratat massor, i omgångar, verkligen kunnat göra det, vi har varit ärligare med hur vi känner och vad vi behöver än på många år. Det är ju i och för sig bra eftersom vi kommer att han en livslång relation även om vi inte har en kärleksdito men ändå, NU kan vi kommunicera liksom.

Jag är ledsen för din situation @Lifechange, otrohet alltså. Så jäkla svårt! Såklart känns det då som att han inte gett er en chans. Hoppas att livet ser bättre ut för dig nu eller snart.

@Livetlivet I nästan ett år vände och vred jag på varför han var så bestämd. Frågade hur många gånger som helst om han träffat någon (och en kvinna specifikt, en kollega). Men det var inte så enl honom. Och jag trodde honom. Hon är (enl mig) inte hans typ, men vem skulle han annars ha träffat, när och hur? Jag fick inte ihop det i mitt huvud, att han snart 50 år skulle pröva lyckan på Tinder? Frågade honom om han trodde att han skulle kunna träffa nån som han blev förälskad i o där allt praktiskt med respektive familjer, boende osv skulle klaffa. Den sannolikheten trodde han var hög… Månader efter att han flyttat kröp det fram att han trots allt träffar hon, en kollega. hon har nu nyligen flyttat ifrån sin man, de ska skiljas. Men de har absolut inte träffats tidigare. Säkert! Jag känner mig så fruktansvärt bedragen och sviken. Jag har haft sån ångest, och varit sömnlös i långa perioder. För jag fattar inte vad som hände med honom. Jag trodde verkligen på honom. Inte kunde han ljuga så för mig??? Men det kunde han! Flera här inne sa till mig att han förmodligen träffat någon, de hade ju sett mönstret och beteendet tidigare. Men jag ville tro att han var ärlig mot mig! Så fel jag hade. Hur han tror att vi ska kunna ha en relation framöver avseende barnen efter det sveket förstår jag inte. Hur kan man inte stå för vad man gjort när det är uppenbart. Jag vill ärlig talat aldrig mer se honom. Jag har noll förtroende för honom. Har sagt så många gånger till honom att vara ärlig. Men han kan inte stå för den han är. Jag trodde aldrig det om honom.

5 gillningar

Så som du skriver i sista stycket är det för oss också. Nu, när vi bestämt oss för att skilja oss, NU kan vi plötsligt prata. Han har tid för mig, förmåga att prata känslor, plötsligt tid att äta lunch med mig och liknande.
Tyvärr är det för sent. Jag har inte kvar de rätta känslorna för honom.

Trots det är jag glad över att vi kan prata, det kommer behövas i vår fortsatta relation kring barnen.

1 gillning

Vi bor fortfarande tillsammans och kommer väl överens, mycket är som vanligt men med en konstig underton av ledsenhet och avstånd. Men finns för varandra när det brister, för det gör det. Fortfarande har det inte dykt upp någon tredje part (men jag är inte naiv nog att utesluta det i det här läget).

Jag brottas dock med det här: Han säger inte mycket. Det är som att allt är avhandlat och utrett men för mig är det så himla oklart. Jag har läst på forumet att man inte ska förvänta sig något svar och jag försöker, men det är så svårt. Han har faktiskt aldrig tagit orden “lämna dig”, “separera” eller “skilsmässa” i sin mun utan det är jag som får fråga och anta och han på sin höjd inte dementerar. Han är också enligt mig mitt uppe i en livskris (som innefattar mer än vår relation, ålder och hälsa t ex) och det tycker jag gör det hela ännu svårare. Han är i mycket sämre psykiskt skick än jag, bryter ihop av allt och behöver tröst, men säger som sagt väldigt lite om hur han känner, både då och nu.

Jag sa upp mitt jättedyra gymkort ganska snart efter att jag fick veta, då det hade två månaders uppsägningstid. Han frågade häromdagen om jag tagit ett tidigt pass på gymmet eftersom jag var hemma så tidigt. Nej, sa jag och berättade att jag sagt upp kortet, “jag vet ju inte hur min ekonomi kommer att se ut” fortsatte jag. “Kunde du inte dragit ner på något annat”? “Nej men jag kommer nog att få dra ner på allt”, sa jag lugnt och sakligt (inget drama, inget syrligt). Då grät han så vansinnigt, som att han överhuvudtaget inte tänkt på detta innan. Att vi båda kommer att få helt annan ekonomi.

Han tittade också på en lägenhet för någon vecka sedan. Även här totalt bryt efteråt.
Alltså, jag förstår att detta är svårt även för honom, han är allt annat än kall och avståndstagande och det är jag tacksam för, men det känns väldigt tungt att behöva bära hans så mycket större sorg, mitt i min. Och det är förvirrande att han fattat det här otroligt stora beslutet åt oss båda men verkar ha så svårt att hantera alla praktiska följder. Han har ändå varit väldigt bestämd i att det är över och inte lämnat något fönster öppet för att försöka reparera det här.

Hitta nytt boende verkar dessutom ta väääldigt lång tid, jag har inte sett några papper ännu. Jag är ändå orolig att jag ska behöva projektleda den här skilsmässan. Att jag ska behöva stötta och guida honom i att lämna mig. Eller, det gör jag nog redan. Jag vill nog att det här ska rulla på snart. Oroar mig över att det ska sammanfalla med skolstart för ett av barnen, att påbörja det växelvisa boendet. Vill gå vidare, försöka hela mig från det här, inte behöva bli ledsen när vi alla är tillsammans och mitt lilla barn pratar om “min familj”, “vi fyra är bäst” osv. Slita av plåstret liksom. Men jag är orolig för att ställa krav och pusha när mitt x ändå är i så dåligt skick. Åh vad detta är svårt.

1 gillning

Jag kan tycka det är fult av honom att tvinga dig att ta en stöttande och ledande roll i det hela.

Visst, jag fattar att det är jobbigt för honom också (jag är själv den som initierat skilsmässa hos oss och jag sörjer vårt gemensamma liv varje dag, även om jag är trygg i att jag fattat rätt beslut), men det är ändå inte rätt att DU måste vara projektledare i det här.

Kan du prata med honom om det? Säga att du förstår att han är ledsen men att du faktiskt har nog med din egen sorg och att du inte kan vara den som fixar med allt hela tiden.

2 gillningar