Att bli stark igen

Hoppas det gick bra idag @Buenita med poddinspelningen!

Förvirrad! Trodde det var lördag idag @Buenita… så blir det när man är hemma och sjuk, snurrig vilken dag det är egentligen

Lycka till imorgon säger vi istället! :smiley:

1 gillning

Tack @Masai Så pepp och redo :v::grin:

1 gillning

Whooop! Whooop! En anonym kändis från skilsmässoforum! Vilken grej! Det digitala blir lixom på riktigt. Alla ältande timmars ångest och framtidshopp som vi alla här delar med varandra på vägen ut ur våra kriser. Ser fram emot att få höra dig framöver. Ha så skoj i studion! :sparkles:

1 gillning

Ja, lycka till i podden! Ser fram emot detta avsnitt! :smiley:

1 gillning

210531

Dagens ord: summering. Jag har känt ett bra tag att jag nått mitt mål om att bli stark igen. Som min tråd heter. Jag har under resans gång haft olika tankar om vad stark är och i början hade jag en helt orealistisk bild över att stark innebär att jag inte dippar, inte känner mig svag eller inte sörjer något jag förlorat. Under resans gång har jag insett att livet bjuder oväntat på alla möjliga utmaningar och styrkan ligger i HUR jag lyckas hantera och omvandla mina tankar och känslor. Och där känner jag att jag nu är. Att jag har verktyg och motivation till att hantera det livet bjuder på.

Det jag har kvar att uppnå är kärlek. Ju starkare jag känt mig inombords, desto lättare har det även blivit att jobba med mig själv. Inse de fel och brister som jag haft och har i relationer, dejting och kärlek överhuvudtaget. Ett sådant arbete rekommenderar jag till er alla! Att våga titta tillbaka till de relationer man haft och försöka se relationen med andra ögon. En viktig insikt var när jag insåg att jag också har mitt ansvar vad gäller gränsuppsättning. Tidigare har jag haft inställningen att jag “bara träffar män som vill styra och bestämma över mig”. Nuförtiden tänker jag att jag har ett lika stort ansvar att se till att JAG vet vad jag har för gränser och att JAG ser till att bevara dessa gränser. Det kommer alltid finnas människor som vill kliva över mina gränser, något mina föräldrar fortfarande fortsätter att testa, men i stället för att bli arg eller besviken, försöker jag se dessa tillfällen som övning i verklighet. Då känner det inte heller lika jobbigt och jag känner inte samma press på att jag alltid måste lyckas. För det gör jag inte. Men jag har tagit stora kliv och känner en helt annan trygghet i att jag vet vad jag har för gränser och har kompetens i HUR dessa gränser ska respekteras. Av mig och av andra.

Kanske några av er är nyfikna på poddinspelningen? Den hade vi i lördags. Jag är fascinerad av hur 40 minuters coachning med en person som jag aldrig träffat kan ge så stora insikter! Mitt stora aha-moment var det här med känslor. Jag insåg att jag både i chattdialoger, telefon och i dejter ofta tenderar bli prestationsinriktad. Inte 100% men lite väl mycket. Jag kan lätt hamna i mitt “business-jag” och då vilja leverera så snabbt, effektivt och roligt som möjligt. Lösningen är att fånga min egen känsla och förmedla den. För den andra minns inte vad jag sagt, men minns hur jag fick honom att må när vi träffades. Så poddavsnittet handlar just om att fokusera på den emotionella kontakten och känslan i mötet eller i textdialog. Just nu vet jag inte när det sänds, men gissar att det blir till hösten.

Jag tänker att det här blir mitt sista dagboksinlägg. Jag tycker att jag nått mitt mål och jag känner att de behov jag har nu finns i andra områden än just här på forum. Jag har försökt leta efter något forum eller ställe som handlar om personlig utveckling i allmänhet, men inte hittat det än. Om det är någon av er som har tips så tar jag väldigt gärna emot dessa! För jag tänker att helt klara, det är vi aldrig.

Passar på att lyfta er. Ni som gått in, läst, lajkat och skrivit era reflektioner. Det har varit oerhört lärorikt för mig och jag känner att forumet gjort mig till en bättre person. En person som jag vill vara och som jag tycker om. Så ett STORT tack till er för att ni funnits för mig under den här tiden :heart:

15 gillningar

Tack för du delar med dig @Buenita!
Förstår din känsla av att söka dig vidare, när du nu har andra behov än vad du hade när du anslöt dig till forumet, så härligt att läsa att du känner att du nått ditt mål, att bli stark igen.
Vill innan du avviker bara lämna ett jättestort tack för allt ditt stöd och pepp i min resa, har betytt enormt mycket ska du veta! Är så imponerad av ditt sätt att ta dig an livet och alla dess utmaningar, verkligen en stor inspiration, kommer sakna dig här!

Känner väl själv att jag är på väg in i ett annat skede än när jag anslöt mig till själva forumet. Håller fortfarande på att jobba med att få ett fungerande samarbete kring barnen med barnens pappa, som gör att jag hänger kvar, men parallellt med detta sker det för mig just nu en inre resa, bl a kring det här med gränssättning som du skriver om och att hantera mitt medberoende-beteende. Jag har fått väldigt många insikter senaste tiden, som är viktiga för min fortsatta resa. Att tydligare sista tiden kunnat identifiera att jag är stark-skör med medberoende i bagaget har gjort att många pusselbitar fallit på plats, kring hur jag levt och vilka beslut som jag fattat. En spännande tid framför mig, om än lite omtumlande med alla insikter.

Stor kram skickar jag till dig, och stort lycka till i framtiden :revolving_hearts: :pray: :hugs:!
Jag är övertygad om att kärleken du söker kommer till dig en dag.

Jag ser fram emot att höra poddavsnittet när det kommer, hoppas jag hittar rätt!

1 gillning

Låter som att det blir ett bra poddavsnitt!

Jag känner lite samma sak, jag skulle behöva ett annat forum än just detta framöver.

Jag krisar inte ett dugg längre, jag mår utmärkt och är helt nöjd med mitt singelliv. Därför känner jag mig lite malplacerad på ett skilsmässoforum där så mycket av naturliga skäl kretsar kring den akuta chocken och de praktiska bestyren kring uppbrottet. Sånt som inte är aktuellt för mig längre.

Av den anledningen skulle jag vilja hitta ett forum med inriktning på personlig utveckling i största allmänhet.

Men samtidigt är detta ett av de absolut trevligaste och mest sansade forumen på hela nätet. Det betyder att jag har oerhört höga krav på en ersättare! :grin:

9 gillningar

Det är ju samma för mig, länge sedan separationen. Jag tänker att man förhoppningsvis kan göra nytta som hjälpare. Jag tycker det är så vackert när många går från fullständig kris till en bättre självinsikt och ofta bättre liv än innan. Hoppas jag kan stötta några på vägen.

Lycka till @Buenita!

6 gillningar

Tack för att du delat med dig!

Tycker att det är tråkigt såklart att du försvinner när jag nyligen hittat hit. :wink: Det är som @Trassel skrivit många trådar här kring chock etc och för mig har det hjälpt mig mycket mer att följa er som är på väg vidare i processen. Men förstår känslan av att vilja komma vidare och hitta något som passar bättre för ditt behov just nu. Önskar dig stor lycka till var du än tar vidare.

2 gillningar

Ja, det är väldigt fint, och jag instämmer med @Trassel, att det är ett väldigt sansat och klokt forum. Pratar ibland om forumet med min familj och mina vänner, så mycket hjälp jag fått härifrån. Jag har tyvärr inte varit riktigt stabil det sista, men hoppas att jag så småningom också kan hjälpa och ge tillbaka, mer än vad jag riktigt mäktat med senaste tiden.

3 gillningar

Det är ju samma här. Jag krisar inte, mår utmärkt men kom tillbaka hit ändå. Mycket som du säger, det är ett sansat forum med väldigt få påhopp och väldigt lite av taskigt språk. Jag vet inte vilken typ av forum jag skulle vilja ha, något där man kan prata om känslor och livshändelser som i detta men på samma sansade nivå. Verkligen få möta andra som gått i samma/liknande skor och få bra råd och tips. Fast jag har heller inte sökt runt om det finns (familjeliv och flashback är ju fyllda av aktiva trådar men långt ifrån vad man vill delta i :sweat_smile:)

4 gillningar

En möjlighet är ju att ni alla stannar här ett tag till men att vi skapar en tråd som är lite mer allmän kring vår gemensamma personliga utveckling? Åtminstone tills ni har hittat något alternativ? Jag skulle gärna dela en sån tråd med er alla, @Buenita, @Trassel, @Masai, @Caro @Noomi med flera.

Min egen erfarenhet har ju tyvärr varit att bli lämnad upprepade gånger, även i relationer som känts väldigt bra och seriösa när de inletts. Då kan det vara skönt att hänga här och dels dela den specifika sorgen vid dumpningar och uppbrott, men också mer allmän klokskap och samvaro i perioderna då jag känt mig gladare och starkare. Och, som @Restenavlivet skriver, att kunna hjälpa andra lite samtidigt.

Jag kan ärligt inte säga att jag är lika nöjd med singellivet som @Trassel. Min senaste upplevelse av härlig tvåsamhet spökar fortfarande. Samtidigt som mitt ex visade sig vara en liknande ”porslinspartner” som @Trassel myntade som ett så underbart begrepp. Hans undvikande anknytning slog till ca 1,5 år in i relationen, men även i kampen mellan närhet och distans som sedan följde hade vi många väldigt fina stunder. Och jag kommer nog alltid att älska honom som person, även om vi inte kan leva ihop och även om vi inte har någon kontakt alls idag.

Men även om singellivet skaver lite, så är det mycket jag trivs med också, inte minst just den personliga utveckling jag får som ensamstående. Ibland kan det vara lite svårt för mig numera att umgås avspänt med mina gifta väninnor , för de kan ibland kännas som känslomässiga och praktiska ”bebisar”i sitt ständiga beroende och curlande av sina män. Även om jag själv varit lite sådan också tidigare.

Men, alltså, att hänga här ibland och prata personlig utveckling med er alla kloka skulle jag gärna göra!

7 gillningar

Personlig utveckling är superintressant och jag är gärna med på en tråd om detta. Jag har fått så många insikter sista tiden, om mig själv och andra runt omkring, som för mig nu är så viktiga att ta hand om. Och jag tror, som ni alla skriver, personlig utveckling tar liksom aldrig slut om man gillar det.

Sedan tror jag att en stor anledning till att vi alla snuddar vid detta ämne här är för att i samband med en skilsmässa/separation, som ju är den primära anledningen till att vi är här på forumet, sker det saker med oss. Det sätts igång en massa processer, vi rannsakar oss själva, ser över de relationer vi haft, vilka vi varit, och funderar mycket på framtiden, på vilka vi vill vara och hur vi vill leva.

Ja, jag är absolut med på att bolla alla möjliga frågor kring personlig utveckling även fortsättningsvis.

Intressant det du skriver här @Honungspaj, kan faktiskt känna igen mig. Känner mig nästan som en gammal tant jämte dem, att jag levt ett liv innan dem. Konstigt. Kände på detta vis förra hösten när jag var med sonen på en fotbollscup, och jag var ensam bland en massa kärlekspar. Kände mig ändå på något vis mer stark än ensam faktiskt. Att jag reder mig själv. Jaja. :upside_down_face:

2 gillningar

Det är ju en lysande idé att starta en tråd med lite annat fokus än just separationen och allt trauma som följer med det!

Precis som du skriver, @Masai, så hänger väl intresset för personlig utveckling allt som oftast ihop med tidigare uppbrott. Det finns förstås inga vattentäta skott däremellan, eftersom kriser har en benägenhet att leda till reflektion.

Och vi vet ju redan att det här är en bra plattform med en stadig kärna av välvilliga användare. :sunglasses:

3 gillningar

Mycket bra idé @Honungspaj Är det någon som kan tänka sig skapa en ny tråd? :slight_smile:

2 gillningar

Jag skapar en! :+1:

7 gillningar

Vad heter tråden?! Vill gärna följa!!!

1 gillning

Här är den:

2 gillningar

Alltså jag älskar din energi!! Dina tips å att du delar med dig så frikostigt. Är inne här lite då å då men ska bli bättre på att vara ännu mer aktiv här.
Ja detta dejtande… när jag dejtade senast (förutom lite sporadiskt kort efter skilsmässan) så fanns ju inte ens mobilen🙈. Så känns som en helt ny värld. Men sammanfattningsvis kan ja väl säga att de e en jädrans massa knäppgökar😳. E de kanske de som blev kvar till oss… nää jag e nog säker på att det finns en hel del vettiga där ute. När tiden e mogen dyker dom upp.
Tack ännu en gång för allt du delar med dig. Å då passar ja på att dela ett boktips om pepp råd å mer ”hands on”
Tänk som en munk av Jay shetty. Väldigt inspirerande å rätt rolig. Lyssna på den är att rekommendera då uppläsaren e en favorit.
:hibiscus::heart:

2 gillningar