Återföreningsstatistik

Hej,
En trogen läsare här men som först nu registrerat mig och skapar min första tråd. Tack för all klokskap jag har fått ta del av.

En stor andel här är lämnade med hjärtesorg. Frågorna nedan har förstås behandlats mycket i trådarna men jag tänker att genom att ställa enkla frågor så ger vi svar på det som många undrar över. Det skulle därför vara intressant att sammanställa forumets samlade bild av:

  1. Vill jag fortfarande återförenas med mitt ex?
  2. Blev jag lämnad eller lämnade jag?
  3. Hur lång tid tog det att mentalt kunna släppa mitt ex?
  4. Är jag man eller kvinna?

Valfritt att svara kort eller beskrivande. Det viktiga är ATT du svarar. Då får vi svaren sammanställt som så många undrar över. Tack på förhand :slight_smile:

2 gillningar

Jag tror inte du kommer att få forumets samlade bild.
Jag tror ett ytterst begränsat antal kommer att svara.

Sedan undrar jag om det är så många som verkligen undrar över de här frågorna. Och om de verkligen kan besvaras sanningsenligt. Beror nog lite på var i processen man befinner sig. Och vilket x som avses. Vissa kan ha haft flera

1 gillning
  1. Absolut inte. Aldrig velat.
  2. Jag lämnade
  3. Hade längtat ut länge, ett halvår tidigare hade jag försökt separera, så definitivt från dess.
  4. Kvinna. Vi hade varit ihop i 24 år.
1 gillning
  1. nej, jag funderade länge över mitt beslut och var därför trygg i vetskapen att ett avslut var det enda raka att göra (även fast han fick kalla fötter när jag väl gjorde slut med honom och lovade en massa förbättringar.)

  2. det var jag som sade orden och avslutade. Men detta beslut tog jag efter att han en längre tid checkat ut ur relationen och betett sig på ett sätt som fick mig att må väldigt dåligt. Så vem som lämnade vem först beror lite på hur man ser det…

  3. jag hade redan påbörjat den processen samtidigt som jag funderade över valet att avsluta. Sedan är det givetvis fortfarande en stor sorg att lämna någon man har älskat, och den bearbetningen måste ta sin tid. Men parallellt med detta kände jag också en inre lättnad ganska omgående över att vara fri från en destruktiv relation, och att kunna leva ett liv där ingen längre tryckte ned mig. Inom ett år skulle jag nog säga att jag var stark och lycklig på ett sätt som jag inte kunnat vara på många år innan, även om det alltid kommer att finnas ett drag av sorg i hjärtat över allt som gick fel. Men det är okej, den sorgen skadar mig inte och är bara en påminnelse om att jag har älskat. Annars är jag idag två år senare oförskämt lycklig och vill absolut inte gå in i en relation igen, eftersom jag inte längre är beredd att kompromissa bort mot själv och mitt eget välbefinnande igen

  4. kvinna

(@Rulle, onödig kommentarer!)

2 gillningar

1: Nej
2: Lämnad, otrohet
3: ca 6 månader men att hitta sig själv tog ytterligare något år eller så?
4: Man

1 gillning
  1. Ja tyvärr
  2. Blev lämnad 21 ggr under 10år. Vi var sammanlagt tillsammans 22 år
  3. Jag har definitivt inte kommit över det än och det var 5 oktober förra året det skedde senast
  4. Kvinna
1 gillning

Har två ex, så svarar två gånger.

EX A:

  1. Nej. Men vill gärna kunna bli vänner en dag, innan vi dör.
  2. Jag lämnade, efter 18 års relation.
  3. Har inte släppt honom mentalt ännu, eftersom vi har barn ihop och han helt & hållet struntat i ansvaret. Är arg på honom inombords varenda dag sen sex år tillbaka.
  4. Kvinna.

EX B:

  1. Nej. Skulle bli galen. Han ljög så jag förvreds i mitt sinne.
  2. Jag blev lämnad med ett sms. Efter fem års intensiv relation.
  3. Han lämnade mig för snart ett år sen, och jag är grundligt chockad över sättet han gjorde det på och hur han plötsligt förvandlades till så ondskefull. Är över honom, men inte över spåren han skövlade i mig.
  4. Kvinna.
1 gillning

@Rulle, du kan ju inte tala för alla och dessutom stämde inte din gissning.

1 gillning

Intressant tråd!

  1. Nej - Efter jag tog beslutet har jag inte tänkt tanken en gång.

  2. Lämnade efter +25 år i relation/gifta

  3. Direkt då jag hade tagit beslutet. Tog 3-4 månader att finna mig trygg i mitt beslut. Tog upp med min man om mina tankar direkt. Känslorna var borta o när jag fann en bra lösning med boende föll allt på plats.

  4. Kvinna

1 gillning

nr 1 Nej
nr 2 Blev lämnad otrohet med mycket yngre tjej
Nr 3 Inte helt ännu efter snart 5 år men vi levde ihop ni 37 år
Nr 4 Kvinna

2 gillningar
  1. Absolut inte. Ville inte det ens i början, även om jag övervägde det för barnens skull.
  2. Rent formellt var det jag som lämnade honom. Han hade skaffat en till liten familj men skulle ha behållit båda familjerna om han själv fått välja. I stället valde jag att sparka ut honom.
  3. Det tog nästan 6 år.
  4. Kvinna. Vi var gifta i 25 år.
2 gillningar

Kul att så många vill dela med sig! Jag måste såklart svara själv vilket är:

  1. Ja, men med många tvivel.
  2. Gemensamt beslut som jag länge ångrade men hon gick vidare väldigt snabbt med en ny man som fortfarande håller.
  3. 1,5 år har gått. Inte över men det känns som att det värsta ligger bakom mig.
  4. Man
  1. Nej har egentligen aldrig velat. Tog lite tid att reda ut det och få insikten att landa.
  2. Blev lämnad för en annan
  3. Börjar kunna det nu, i alla fall på riktigt god väg, separerade för 1 år och 4 månader sedan efter 10 år tillsammans. Har även barn tillsammans.
  4. Kvinna
  1. Nej, inte med honom men kommer alltid vara ledsen över att det inte gick med familjen.
  2. Jag lämnade efter 11 år
  3. Skulle nog säga 1,5 år
  4. Kvinna
1 gillning
  1. Nej, men tvivel funnits när jag dippat men tänker jag klart så NEJ.
  2. Lämnad efter 19 år, för det fanns en ny som fortfarande är hemlig för alla utom mig…
  3. Efter 1 år och två månader, träffade ny men det funkade inte.
  4. Man
1 gillning
  1. absolut inte!
  2. jag blev lämnad, för mig hastigt och oväntat.
  3. det tog 6 veckor för mig att sluta kämpa för relationen och all slags längtan efter honom som person försvann. Så då kanske jag hade kommit över exet, men absolut inte krisen. Att hantera vad jag och barnen försattes i tog ca 1,5 år i det mest intensiva läget. Senaste halvåret har varit klart mycket bättre
  4. kvinna, gift i 20 år.
  1. Nej, inte i en värld där vi är någotsånär samma personer som idag iaf.
  2. Jag lämnade, efter mycket vånda och försök att lösa problemen
  3. Jag tror att jag egentligen var över exet redan när jag gjorde slut, definitivt när jag flytta ut iaf. Har tänkt förvånansvärt lite på honom sen jag flyttade. Däremot är jag inte klar med mig själv, med min del i hur det blivit och hur jag ska ta mig an framtiden utifrån dessa upplevelser.
  4. Kvinna.
2 gillningar
  1. Vill ej återförenas med mitt ex.
  2. Gemensamt beslut då han var otrogen. Han lämna mig väl mentalt innan kanske. Ihop i 17 år drygt.
  3. Då vi har barn ihop blir det ju en ständig påminnelse men kanske 2 år lämnade jag honom mentalt.
  4. Kvinna.
2 gillningar
  1. Nej
  2. Han lämnade mig första ggr 12 år sedan . Kom tillbaka efter 2 år. Nu lämnade han igen. Otrogen o hittat ny båda gångerna.
  3. Inte lämnat helt ännu efter 1 år och 9 mån. ( vi varit 36 år tillsammans)
  4. Kvinna
3 gillningar

Jag har haft tre mycket långa förhållanden
Ex 1 Gifta och 2 barn 14 år

  1. Absolut inte
  2. Jag efter att ha försökt rädda förhållandet under flera år. Hade lämnat mentalt och träffade en ny.
  3. Skilsmässa är alltid jobbigt men saknade honom aldrig någonsin. Dock sorg efter en familj som inte mera fanns
  4. Kvinna

Ex B särbos 14 år

  1. Kanske
  2. Gemensamt
  3. Eftersom vi gled isär och det var ett långsamt farväl så gick det ganska lätt att komma över.
  4. Kvinna
    Ex C Särbos 7 år
  5. Ja!
  6. Han lämnade för en annan (ungdomskärlek)
  7. 3 månader sedan nu. Svårt att komma över och därför som jag hittade hit. Känner en otrolig sorg och har fått ångest vilket jag aldrig har haft tidigare i livet. Men det blir långsamt bättre, trots allt. Dock väldigt mycket upp och ner.
  8. Kvinna.
1 gillning