Kommentera gärna
Synd att det är en plusartikel. Men om man googlar just otrohet så får man upp massor med artiklar. I den ena så är det oftast män som är otrogna och i nästa kvinnor. Och så fortsätter det. Så dyker det upp lite siffror också. 29% av alla män är otrogna och 33% av alla kvinnor.
Såna artiklar säger absolut inget!!
- Uppgifter om otrohet lämnas av människor själva. Alla är inte ärliga.
- Spelar det någon roll vilket kön som “leder otrohets ligan”?
- Det finns gott om stolpskott som sviker sina partners. Det kan vi läsa om här på forumet dagligen.
Ja det var synd. Jag har dock svd så har läst hela.
Spelar kanske ingen roll vilket kön som leder otrohetsligan absolut. Men det precis som måga andra evidens säger att män o kvinnor inte agerar likadant socialt.
Tufft för oss män såklart att känna att vår pappainsats kanske blir bedraget dock om det blir okaystämplat vilket artikeln beskriver.
Hon skriver. ”Inte alla men många av mina vänninor med längre relationer har varit ottrogna”
Sen går resonemanget vidare att det kanske är helt okay och att man kanske borde öppna upp för det mera i samhället.
Jag tänker ta en annan fundering kring det. Låt oss lämna könet åt sidan och varför vissa är otrogna. Många är ju kvar i situationer där andra är otrogna och försvarar otroheten med diverse ursäkter. Men är det så att trogna människor ren allmänt är mer lojala. Inte bara mot sin partner men även mot vänner, arbetsplatser och kollegor? Vad gör en människa mer lojal än en annan?
Om lojaliteten beror på att man inte vill vara ensam så är det ju inte heller så vackert.
Tror många vill försvara otrohet med att deras partners inte ger dem vad de behöver. Så kan det ju absolut bli. Men om man skulle ha lite mer approachen som mot sina barn och många även mot annan nära familj så kanske man skulle våga jobba hårdare från båda sidor.
Men när man ljuger och inte tycker sanningen går att säga. Ja då dör engagemang och respekt i exakt samma sekund skulle jag säga.
Har dejtat lite tjejer samtidigt tidigare men inget har varit på riktigt. Nu är en på plats som känns spännande. Då ställer jag in alla nya träffar med de andra som jag dejtar. Det är inte av vänlighet utan för min egen värderings skull. Jag vill inte ljuga mot nån som förväntar att jag är trogen.
Nä, jag pratar inte om sådan lojalitet. Rädsla för ensamhet kopplar inte jag till lojalitet. Mer denna typ:
Det är ju inte samhället som ska öppna upp för det. Det är ju varje individs beslut.
Jo men samhället o normutveckling påverkar individen mer än man tror skulle jag vilja hävda.
Jag tror inte det blir ett skönt samhälle där lögn är ett okay sätt mellan varandra.
Precis! Jag vill ha ett samhälle där var och en står för sina handlingar. Då skulle det vara mindre otrohet och för övrigt mindre brott över lag. Men få
Verkar vilja stå upp för sina handlingar.
Jag tror :
Vi lever i en självisk , egocentrerad värld . Vi anser att det är en självklarhet.
Df gör människor så tror jag .
Idag finns inga spärrar.
Otrohet har alltid funnits men som jag hörde av en manlig vän när jag berätta att mitt x bedragit mig : Alla gör det.
Sen allt man läser om kändisar som bedragit o gråter ut i media … det är liksom ok verkar det som .
Min syn på tvåsamhet har raderats ut och vet inte om jag kommer vilja leva med ngn igen . Om det ska vara på det viset.
Sen har man ju läst och hört om polygami… att det verkar va det nya ”
Jag mår illa . Vill inte vara med .
Hellre ensam då .
Du kan ta screen shots av artikeln och lägga in om du vill att någon ska kunna läsa
Kan fixa det senare.
Men en sak jag fick höra var att på Tinder så är det mkt vanligare att män vill ha otrohet som de annonserar öppet där. Otippat för mig. Men så är det tydligen.
Det finns uppenbart relativt många oavsett kön som både kan tänka sig att vara och faktiskt även är otrogna om rätt tillfälle/situation uppenbarar sig.
Så den viktigare frågan är väl varför de promt ska fortsätta leva i den redan existerande relationen… fast de verkliga svaren på den “frågan” vet väl de flesta av oss redan, gissar jag.
Den upplevda vinsten uppväger uppenbart den kalkylerade förlusten, inte sällan i rena kronor och ören räknade och det gäller nog både för den som är otrogen och för den som överser och tar tbx till varje pris.
Ja men det är inte ett företag man driver.
Jag har aldrig övervägt vara otrogen. Skulle kännas ännu värre om relationen är på upphällningen. Ännu värre om jag visste min partner mådde dåligt.
Skulle absolut kunna tänka mig föreslå öppen relation när relationen är bra. Men då som en krydda. Har bara gjort det när jag var runt 20. Inte längre dock.
Ser inget värde att ha en relation med någon som ljuger för mig eller jag ljuger för dem om så viktiga saker.