Arbetsnarkomani

Hej, jag är helt övertygad om att min man lider av arbetsnarkomai. han är egenföretagare som jobbar ca 75-80 h/v som standard. Försakar egen hälsa och relationer/familj samt får verkar få ångest och tycka att dagar som inte ägnats åt arbete är bortkastade och värdelösa. Hur tar man upp detta på ett bra sätt? Är det någon i liknande situation som lyckats nå fram? Skulle gärna ta emot tips och tankar kring detta då jag känner att det här fungerar inte för mig och barnen längre.

1 gillning

Kan till viss del känna igen mig i din man. Det jag tänker på när jag läser din beskrivning är att det är nog inte så att din man jobbar som en galning för att han tycker det är roligt och att han njuter av det. Det är något annat som jagar honom. Och troligen vet han säkert inte exakt vad det är själv heller. Ser jag på mig själv är det en svårighet att säga nej till andra - i fallet arbete så är det kunder. Kan vara annat med - perfektion, rädsla för att inte kunna försörja, etc.

Det är lätt att försaka sig själv, som du skriver. Hälsan tar stryk. Men också de närmsta relationerna. För ens närmsta är liksom en del av en själv och ens liv, och skyddar man inte sig själv skyddar man inte heller dem.

Så han behöver nog ett rejält wake up call om att det han gör skadar inte bara honom utan även er. Att det är en realitet att familjen riskerar att brytas upp om han inte ändrar på något. Var så rak och ärlig som det behövs. Han kommer försvara sitt jobbande med att det är för familjens bästa, eller han inte kan göra annorlunda pga jobbet.

1 gillning

Hur länge har han varit egenföretagare?