Är det lättare att bli älskad om man är vacker?

Är det så? Ni som är män här inne? Är det lättare att älska någon, att ha överseende med sidor hon en partner eller möjlig partner om denna/denne är vacker?

Vilken hemsk och orättvis tanke. Jag tror inte att det är så-man blir väl ändå lite blind för varandras utseende i en lång relation och ser inte riktigt det som ”objektivt” är snyggt eller mindre snyggt?
Jag är kvinna och jag hade ett oändligt tålamod med min fd makes tillkortakommanden trots att han inte är särskilt snygg… även att han säckade ihop och blev lite lönnfet samtidigt som jag var i min livs form. Jag ville ändå bara ha honom i hela världen…

6 gillningar

Nej, det spelar ingen roll.

Jag ser bra ut, tyckte mitt ex också. Blev ändå behandlad som skit, dörrmatta och tillslut lämnad.

3 gillningar

Är det skilland på män och kvinnor där? Är vi mer ”förlåtande” och ser till andra kvaliteter?

Jag är ju man härinne…

Kort svar: Initialt Ja!

Motivering:
Stödjer mig på resultat som är gjord med samma utgångspunkt i ngn undersökning gällande yrkeslivet.

Det visade sig att “vackra” människor kom undan mycket enklare än “fula”.
Att vi sen tycker usch och fy om det är en heelt annan sak.
Kanske blir vackra människor oftare än andra befordrade till sin inkompetens dessutom? :wink:

Vad sen skönhet är i jämförelse med charm är kanske svårare att reda ut?

Men jag skulle nog absolut säga att jag har gett “snygga” tjejer lite fler möjligheter. :slight_smile:

Däremot så hjälper inte skönhet så länge om det vackra skalet döljer ett ruttet inre.

Goes both ways tror jag dessutom.

Tur smaken är som baken…

1 gillning

Jobbigt att höra men tack för funderingarna. Har hört andra säga till mig att jag är både snygg och vacker men aldrig känt det själv. Nu är jag 41 och tanken att det bara går utför gör en ju inte hoppfull för framtiden direkt…:smirk:

Nä, ni väljer förmodligen också utifrån fortplantning och feromoner eller vad tusan det nu heter?

Tydligen kan kvinnor bättre än män känna på doften vilken genuppsättning mannen har och lyckas välja en partner som har kompatibla och kompletterande gener i väldigt stor utsträckning.

Källan är några empiriska studier på fertila kvinnor som fått välja på dofter, tshirt som män med olika genuppsättning sovit i.
Blev som jag minns väldigt ofta rätt.

Har nog för egen del också vid något tillfälle blivit väldigt attraherad av en kvinna som jag inte först trodde att jag skulle bli attraherad av. Säkert doft.
Vilket i just det läget väger upp en del av möjlig disadvantage gällande utseende?

:slight_smile:

Jag tror jag är ”normal-snygg”…men allt ligger ju i betraktarens öga - och visst var jag snyggare för 25 år sen!

Ser jag krasst på x utseende nu förtiden ser han ut som sk*t - påsar under ögonen, plufsig, långt stripigt hår (googla hur Mark Hamill ser ut nu så får ni en bild…), manboobs, kroppshållning som Kalle Anka etc etc

Men för mej var han snyggast i världen o såg precis ut som när vi träffades :rofl::rofl::rofl:

Fick en rolig kommentar av en fd granne (ung) i somras ”men herregud var han otrogen - hur gick det till - det är ju DU som är snygg” :rofl:

O blir jag kär igen kommer han att vara supersnygg - i MINA ögon!

O förhoppningsvis jag i hans

1 gillning

Jamen, det betyder i mina ögon att du förmodligen är både snygg och vacker och inte har fått svullskalle över det.

Det är väl bara bra det?

För det är ju så att utseendet det får vi med oss från start.
Går givetvis att förbättra med både kniv och makeup men ni förstår vad jag menar?

Det är bra att ha men inget man egentligen kan yvas över?
Som att födas i en rik familj.
Inget man gjort sig förtjänt av…

Ja!

Svaret låter tvärsäkert och det är det också. Både på ett generellt plan, men även individuellt och personligt. På det generella planet så kan man med enkelhet hänföra till den extrema fixering vid yta och utseende som råder i nuet och som INGEN med åtminstone någon liten verklighetsförankring kan förneka. På det individuella planet blir det lite knepigare… och på det personliga blir de riktigt komplicerat.

För då kommer så otroligt många fler aspekter med i ekvationen förutom motpartens eventuella och exakta “gyllene snitt”… då involveras plötsligt aspekter som berör den som älskar i än större utsträckning, än den beundrade och “vackra” och “älskade”.

1 gillning

Jo visst är der så! Men om vi begränsar oss till ett inledande skede, innan man älskar någon, när man är i fasen att lära känna varandra eller även innan dess när man lägger märke till någon, hur är vi då? Allt ska gå så snabbt, ingen ger en extra ”titt” eller så till den som inte genast ger ett ”wow” i betraktarens ögon. Naturligtvis är det ju så att skönheten ligger i betraktarens ögon men jag är nog ändå så cynisk att jag vill påstå att det ändå råder generella ”riktlinjer” för vad som ses som attraktivitet hos den stora massan

En väldigt kort och rak fråga till dig… varför ställer du dig (och söker svar hos din omgivning) egentligen dessa frågor?

För du säger ju att du själv är betraktad av din omgivning som både snygg och vacker… så vad är det egentligen som du undrar över?

Jag är kanske trög men jag får inte riktig ihop logiken här…:see_no_evil:

.
PS:

Alltså för mig är det ju så fullkomligt självklart att det råder “generella riktlinjer” över vad som anses attraktivt och vad som inte gör det… men sen tappar du mig, för exakt vad är det du vill komma fram till med det konstaterandet?

Frågan gällde inte huruvida det finns generella riktlinjer för vad som är vackert utan om det är lättare att ”se mellan fingrarna” för en ev partners sämre sidor om denne samtidigt är vacker i den andres ögon samt ifall det är ”lättare” att älska någon om de är vackra

Älska är ett starkt ord som jag tänker har en så pass djup innebörd att det oftast förutsätter att man känner någon lite mer (om det inte gäller ens egna barn…). Är det inte så att ju mer vi lär känna en person desto mindre yta och desto mer är det den andres själ som vi älskar, ytan beundrar vi bara? Så efter lite funderande så tror jag inte att det är lättare att ha överseende med en ”vacker” partner. När vi väl kommer så långt att vi verkligen älskar någon så är det inte ytan som bestämmer hur vi reagerar på den andres sidor, utan vi ser handlingar och hör ord. Däremot finns många undersökningar på att vackra (och smala) människor får mer bekräftelse och fördelar som naturligtvis renderar fler chanser och möjligheter både när det gäller att bli älskade och få fler jobberbjudanden t ex.

@Sorg77, jag tycker det är en spännande fråga du ställer. Fick i alla fall mig att fundera på vad både älska och vacker egentligen innebär. Har sällan fått komplimanger för mitt utseende av män, men ser fullkomligt normal ut. Däremot har jag ofta från kvinnor fått höra att jag har levande ögon och härlig utstrålning. Den samtalskontakt jag har skrattade när jag beklagade mig över bristen på uppmärksamhet från män genom åren och menade “du har ju varit fullkomligt upptagen av din f d make i nästan 30 år, så det är klart inte männen i din närhet gett dig komplimanger”. :sweat_smile:

3 gillningar

Svaret är återigen, JA på båda frågorna. Naturligtvis med en reservation för exakt vad som varje enskild individ lägger i begreppet “älska”.

Men sen då, vart ska det leda?

Hahahaha - skälet spot on för varför igen raggade på mej - jag SÅG ingen annan än mitt x = ej raggningsbar
:rofl:

1 gillning

Fascinerande fråga det där med om det skulle vara underligt att det är lättare att (under åratal/decennier) ha mer överseende med en attraktiv partners alla udda personlighetsdrag eller tom. svek och missgrepp, eller inte…

Har du @Stillstanding verkligen aldrig noterat/reagerat/reflekterat över frekvensen (här bla) av konstateranden/ovationer rörande graden av utseende/attraktivitet hos svikaren och därpå följande statement rörande den svikn*s egen attraktionskraft :open_mouth:

@Noomi och @Stillstanding vill här också lägga in lite nationalekonomi.

Så länge det inte finns någon konkurrent som visar nog stort intresse och som bedöms ge samma eller högre ”nytta” är de flesta rationella ovilliga att byta.

Här väger nog utseendet in. Också rationellt resonerande:
Om man ständigt får höra att man har en snygg partner gör det nog i sig att man tvekar mer än man gjort annars.
Man uppbär uppenbarligen en viss eller hög status när man är i relation med denna snygga…

Pengar och makt verkar fungera som motsvarande attraherande attribut?

2 gillningar

@Skipper, exakt min tro och precis vad jag har försökt klargöra…

Jodå, men skönhet ligger alltid i betraktarens öga :wink: .För mig är ovationer om skönhet ovidkommande och om det är utmärkande i ett inlägg så tänker jag nog mer att det då kan ha handlar om att man beundrat för utseendet och för att denne kanske valt en själv än att man riktigt älskat någon.

Jag är lite fröken tvärtemot. Jag dömer “vackra” karlar hårdare. De ska minsann inte tro att de är något :sweat_smile:. Precis som att “fulare” män skulle vara mer omtänksamma, vänliga, snälla, rara och pålitliga, ha ha. Kan tala om att mitt ex inte var en skönhet, så inte verkar jag ha jag lärt mig något efter min förskräckliga skilsmässa…

1 gillning