App för att få koll på kostnader för barnen

Någon som har förslag på en bra app för att hålla koll på vem som betalar vad?

Kostnader kan man hålla rätt på i ett Google Documents -kalkylblad som delas på webben med berörda parter.

Om man tex har familjen med medlemarna A,B,C,D gör man en kolumn för varje medlem och en rad för varje aktivitet där man anger vad raden avser.

I fösta avsnitet anger man insatsen från respektive part i tex kr.
I andra avsnitet anger man vem/vilka som tar ut förmånen
I tredje avsnitet ser man beräknad fordran skuld utifrån gjord insats och andel av uttaget.

Om A och B gör en insats vardera på 30 kr till glass och C konsumerar all glass så får C en skuld på 60 kr som fördelas med 30 kr till vardera A och B.

Man kan även göra svåra trick som att tre personer A,B,C betalar lite olika insatser till en elcykel och att förmånen utnyttjas lika av C och D. Eftersom D inte gjort någon insats får D en skuld motsvarande hälften av totala insatsen och C som har insatsen 3000, får en skuld 500 kr.

Även inköp av en 6-pack cola går bra att dela på. A och B slösar bort 30 kr vardera och C kniper 4 burkar och D resterande 2. Då får A och B såklart en fordran vardera på 30 kr som fördelas på konsumenterna utifrån deras uttag.

Det går även bra att B bekostar julgransplundring som plundras av A, C och D, som då får skulder till B. De skulle även kunna plundra utifrån kroppsvikt och i stället ange 23, 44, 130 då den som är väldigt tung säkert äter mer tårta.

För respektive person räknar kalkylbladet såhär:
Fordran(A) = Insats(A) - Insats(A:D)*Andel(A)/Andel(A:D)
Fordran(B) = Insats(B) - Insats(A:D)*Andel(B)/Andel(A:D)
Fordran(C) = Insats(C) - Insats(A:D)*Andel(C)/Andel(A:D)
Fordran(D) = Insats(D) - Insats(A:D)*Andel(D)/Andel(A:D)

Exempel Google Kalkylblad Familjen ABCD

:sunglasses:

Ser krångligt ut med et execlark.
Det finns en app som heter HappyX den använder jag och mitt ex. Där kan vi både lägga in utgifter och inkomster, samt att det finns en smart kalender för barnens aktiviteter. Den rekommenderar jag!
Eva

1 gillning