Ångest

Nu har det gått ca 2 veckor sedan jag blev lämnad. Det har varit hårda veckor. På nätterna får jag hemsk ångest och det stramar åt i bröstet och gör ont.Jag orkar inte ha det så här. Jag blir så kraftlös. Den kommer också så starkt och håller mig i sitt grepp.

Jag vill ju vara stark o se framåt.
Blir så arg över att exet får mig att må så här fruktansvärt dålig.

Vad gör man i sådana här situationer?
Går det över av sig själv? Söka psykolog? Medicinera?

Hur har ni andra tacklat ångesten?

Jag har tacklat ångesten genom att skifta fokus.
Det är inte x:ets agerande som får dig att må dåligt. Det är du som låter x:ets agerande påverka hur du mår. Ta makten över ditt liv och mående!
Till det är det bra att ta den hjälp som finns. Många här har skaffat både medicinsk hjälp och olika former av samtal/terapi.

1 gillning

Sök hjälp med att hantera ångesten tycker jag, det blir för tufft att försöka hantera det på egen hand.

Jag har själv gått hos en coach och har tid hos företagshälsovården om 3 veckor (det blir för dyrt att betala själv i längden).
Sen lyssnar jag på en inspelning som min coach har gjort om att just släppa ångest och den hjälper rätt bra också tycker jag.
Kram!

1 gillning

Jag var ute och gick, flera timmar i sträck. I alla väder och i alla tidpunkter. Det hjälpte mej.

1 gillning

Förutom medicin/terapi så hjälper även fysisk aktivitet mycket. Att börja gymma, löpa, promenera, dansa, simma, ja finns så mycket. Något som man kan göra upprepade gånger så kommer man igång på rätt väg.

1 gillning

Jag håller med om motion. Jag har gått många mil dom senaste två månaderna. Kram på dig och kämpa på!

2 gillningar

Raderat…

I de värsta stunderna av ångest fann jag stor hjälp i de tekniker som utvecklats av Claire Weekes, som går ut på att man liksom ska flyta med ångesten, inte jobba mot den. Precis som du skriver är det värst på natten när ångesten verkligen kan äta upp en helt och hållet. Det står en del i länken nedan och det finns också ett par filmer på youtube där Weekes själv beskriver sin teknik.
Stor kram till dig!

PS - två veckor är verkligen ingen tid alls. Du är inne i det allra värsta och vidrigaste just nu. Var riktigt snäll mot dig själv. Det blir bättre, jag lovar dig.

2 gillningar

Jag gick till psykolog sedan har jag min släkt som stöttar mig och där får jag vara hur ledsen o arg som helst ,det hjälper att få prata med någon. Sedan har jag tagit promenader i skogen nästan varje dag hjälper otroligt bra när jag känner panik attackerna är på väg igen . Sedan har jag fått sömntabletter av min rara doktor. Kan även prata o få stöttning av mina arbetskamrater o vänner.

1 gillning

Ta stesolid för att kapa topparna av ångest, den första tiden, det gjorde jag.

Sedan är det att skapa rutiner med motion, mat och vänner. Skapa ett schema, kriga för varje kvart och ta en kvart i taget.

Det blir bättre. Viktigt flytta fokus nu och behåll fokus där. Skippa alkoholen, Blir bara snefyllor.

Ensamheten är hemsk, men försök att klä den med nått, bli vän med den. När tårarna kommer, låt det komma. För varje gång känns det bättre.

Du fixat detta!

2 gillningar