Ångest efter separation

Tack, du med. Jo jag hoppas också att jag iaf inte fastnar utan kan ta mig vidare. Som situationen ser ut nu kommer den aldrig ändras.

Kan vara så som du skriver, han skiter i bara den värsta smärtan går över. Det kan verkligen stämma men synd för jag kan se det på annat sätt.

Du har själv kommit med bra svar, uppskattar verkligen det. Hoppas det löser sig för er på ett eller annat sätt.

1 gillning

ett steg i det där är att försöka komma på sig själv när man ältar. Finns en bra poddavsnitt i närvaropodden avsnitt 083 Närvaropodden #083 Metatänkande
som har hjälpt mej. Tydligen ska också mindfulness meditation vara bra.

1 gillning

Tack snälla…
Ja meditation har hjälpt när jag väl kunnat meditera och också att låta tankarna flyta igenom, acceptera och tänka att jag faktiskt inte kan göra något åt vad han väljer utan bara vad jag själv väljer.
Idag fick jag reda på ngt…blev ledsen och lite chockad men kände ok det är som det är, försöker att inte älta nu, är väl mest irriterad men märker att jag kan släppa det lite lättare. Önskar bara hoppet kunde dö helt o hållet.

3 gillningar

Ja det där hoppet, det är horribelt. Intellektuellt kan man resonera sig till att allt är kört, men när det där jävla hoppet tänds så upplevs världen som ljus och härlig och det kommer snart ordna upp sig. Men då kommer verkligheten i form av vad hon nyss gjort med den nya, eller planerat nåt med den nya ifrån henne eller barnen och då får man gå igenom hela uppbrottet igen. Tungt är det. Då kommer tankarna om otroheten upp och hur länge, vart, varför etc och så är man nere i hålet igen.

2 gillningar

Hoppet är så jävligt :pensive:
Den har ju hjälpt mig i mina mörkaste stunder, att vi löser detta osv. Sen inser man som du skriver, verkligheten och det KÄNNS :pensive:

1 gillning

såg nåt på tiktok att man inte skulle börja tänka på vilka känslor man får när det kommer utan fokusera på vart i kroppen det känns och hur det känns. Jag tyckte det funkade för mej ett tag iallafall när det var som värst. antar det är nåt samma som meditation?

1 gillning

Ja men ngt sånt har jag med försökt. Andningen är ju viktigast och där märker jag av att jag andas snabbt och kort.

Detta är ju verkligen en process, den tar verkligen tid men jag önskar att man kunde spola fram tiden lite dit man mår pk eller bra :pray:

1 gillning

ja box breathing har jag också testat, vet dock inte om det funkar riktigt
(4 sek in, 4 sek håll, 4 sek ut, 4 sek håll)

1 gillning

Jag tror det funkar om man kör metoden ofta. Vilket jag inte fullt ut gjort.
Fick tips om att testa att ligga raklång på sängen. Spänna fötterna några sekunder sen släppa, spånna benen o slappna av, spänna nästa del o slappna av. Det kan också hjälpa.

För min del har det funkat när ångesten kommer, att prata med ångesten, hej ångesten, ja du är här nu… vad vill du säga mig och så går jag igenom tankarna, vad är det som oroar mig osv…det har ju hjälpt ibland samt acceptera och tillåta tankarna. Men ja man ska ju tillåta o göra det också.

2 gillningar