Alla har någon, utom jag

Jag är nyskild och är mitt uppe i att försöka komma på hur jag ska kunna ta mig vidare i mitt liv.
Något jag lagt märke till sista veckan är att jag ser par överallt. Något jag aldrig reflekterat över tidigare i mitt liv. När jag var singel som ung (är 41 år nu) så trivdes jag med det. Nu känns det bara så sorgligt och ensamt. Det känns som att jag är den enda singeln i världen.
Ni andra i samma situation, ser ni också par överallt?

3 gillningar

Jag hade det där när allt var nytt. Känslan av att inte höra till längre. Jag tror att alla går igenom det, för vi är ju verkligen flockdjur. Att inte få höra till är liksom som att bli utstött ur flocken. För länge sedan var det förenat med livsfara. Det kke är lite av det som lever kvar i oss. Men som mina goda vän, som låg ett år före mig i separationen tröstade mig med, det går över när självkänslan växer. När du inser att du inte är definierad av en annan människa, utan av dig själv. Du skapar din egen framtid. Ditt eget skimmer. Var så säker. Det kommer ändras. Låt det få gå sin gång. Ett par månader, ett år. Alla förändringar är en process med sina steg. Det är ok. Det enda som inte är ok är att leva kvar i det förflutna.

Vi är bäst!

5 gillningar

Det är lite samma sak när man försöker bli gravid men månaderna går utan minsta tillstymmelse till plus på stickan. Då ser man gravida kvinnor eller människor som drar runt på barnvagnar överallt! Alltså, verkligen överallt, gravida kvinnor var det enda jag såg när jag var barnlös och ledsen.

Nu när jag har mina barn och inte vill ha fler så märker jag inte ens av gravida magar eller barnvagnar. Dom finns liksom inte.

Du lägger fokus på sådant som din hjärna ältar. Det är fullt normalt och det går över med tiden :blush:

3 gillningar

Definitionsfråga.
Det finns par där jag vet att ena parten har vänsterprasslat.
Jag undrar mer vilka som hållit/håller på med vilka fast de inte borde för att de är ihop med andra.
Är det för mig okända undrar jag hur länge de varit ihop.
På mitt jobb har jag en kollega som är inne på sin tredje äkta hälft, minst tre som är inne på sin andra och minst tre som är singlar.
Allt är inte som det verkar utåt.

3 gillningar

Tack för era funderingar. Hjälper att läsa om känslan i andra synvinklar och även skönt att veta att andra känt/känner likadant.

Ja det gör man och äldre par som har varandra som man trodde att vi skulle bli också ! Men så blev det inte man blev ensam istället!

Ja, jag avundas när jag ser äldre par som ser lyckliga ut tillsammans. Tänk vad fint, att ha delat så många år av sina liv ihop. Vad mycket som händer i livet och man upplever allt tillsammans. Att man tar sig igenom både glädje och sorger ihop. Det är fint tycker jag.

2 gillningar

Ja, sådant kan man avundas. Så finns det de där också som har grälat hela livet. Där är man bara glad att man inte är kvar.

1 gillning

Något man nu kan reflektera över gällande detta med att se ”äldre människor” som går hand i hand, är ju att de behöver ju faktiskt inte ha levt ihop hela sina liv.

Men ser man statistiskt så år 2000 så genomfördes ca 22000 skilsmässor och förra året 2018 nästan 25000 skilsmässor. Då är det enbart gifta lägg därtill alla par som går isär som inte är gifta.

Med det sagt så sker det tyvärr så otroligt många skilsmässor genom åren.
Då kan man undra varför skriver jag så här jäkla dystra siffror?

Jo, vänder man på det så inser man ju då även hur många som faktiskt hittar en ny partner som man kanske faktiskt trivs än bättre med eller fungerar ännu bättre med.
Så på frågan som finns under en annan tråd: kan man finna kärleken igen?
Då torde ju svaret vara ja.

Men man behöver nog se lite till sig själv, i vilken fas är man i och hur mottaglig är ens egna tankar på en sådan sak när man själv står mitt uppe i en skilsmässa.
Men för att sätta perspektiv på saker tyckte jag själv att sådana här saker hjälpte, det gjorde inte saker mindre smärtsamma men hjälpte mina egna tankegångar lite.

5 gillningar

Det är vi nog många som ser likadant massa par överallt och lyckliga familjer ! Medans en egen familj är förstörd för alltid

Då är jag alltså inte ensam om detta. Ser enbart par och familjer hela tiden.

1 gillning