Jag har nu bott ensam i ca 1 år. Jag var den som efter mer än 1 års ältande slutligen tog initiativet till skilsmässa. Efter flera behagliga åt tillsammans. Men att tänka in ytterligare 40 precis likadana år gick bara inte när den ena är en som måste utvecklas och den andra helst vill stå still och förvalta det som alltid varit.
Jag har landat i min nya tillvaro. Mår bättre än på länge. Har haft förmånen att dessutom bli kär på nytt. Men jag blir även ofta överraskad av dessa ständiga sorger jag känner. Sorg över saker jag aldrig föreställde mig att jag hade tankar på. Jag sörjer tex plötsligt att barnen inte är små och beroende av mig som förälder längre. Tycker deras frigörelseprocess är jobbig för mig. Särskilt när de är sura. Då minns jag deras otvungna glädje som sprudlade innan puberteten tog över och man började skämmas över sin mamma.
Jag sörjer livet. Det där med att planera familj, renovera hus och uppfostra barn ihop är så identitetsskapande och ”nesting”-kraftigt att jag nu plötsligt känner ”Och nu då?”. Både jag och den nya är rörande överens om att vi inte vill ha fler barn, men jag förstår varför många som träffar en ny vill befästa sin kärlek med ett barn. Jag kallade det förr för ”kärleksbarn” men nu förstår jag att det handlar om ett djupt rotat behov av att ”bygga bo” tillsammans. Och vad ger en den känslan bättre än att skapa ett barn tillsammans. Inget. Men husdjur fyller ibland samma funktion. För andra att flytta ihop.
Så en sorg för mig är vilsenheten i ”vad kommer stilla mitt behov av att bygga bo i framtiden”. Här kommer inte födas några barn. Och inte skaffas några husdjur heller (för mycket arbete med våra yrkesliv). Pga den geografiska distansen kommer det dröja ett bra tag innan vi ens funderar på att flytta ihop. Och pga de många barnen vi har tillsammans vill jag nog inte det heller. Åtminstone inte förrän de äldsta flyttat hemifrån. Jag är dessutom nöjd med att vara mamma/foodprovider/organizer till mina egna bara.
Jag förstår att man inte måste ”bygga bo” men det är ändå en reflektion jag har och som jag känner att jag processar hårt inom mig. Och jag funderar mycket på om det finns något annat som kan framkalla samma samhörighetskänsla som just barnaskapande, husgöre och sånt framkallar. Någon som vill delge sina tankar?
En annan sorg jag har är sorgen över min egen dåliga relation med min pappa. Han dog förvisso för några år sedan men vår relation var alltid stel och obekväm. Och kändes olustig. Och nu när jag träffat en ny, som är en väldigt känslomässigt närvarande och delaktig pappa till sina tonårsdöttrar har jag märkt att jag sörjer den relation jag aldrig hade med min egen pappa. Vilket är konstigt. Mina barns pappa har nämligen alltid varit en underbar pappa men jag har aldrig sörjt min egen pappa när jag sett fina stunder mellan mina barn och deras pappa. Den nya uppblossade sorgen verkar vara knuten till andra barns relationer med sina pappor.
Känslolivet är ibland förvirrande. Men samtidigt hade jag inte velat vara utan dessa märkliga processer. Även om det är väldigt jobbigt emellanåt så känner jag att det på lång sikt ger mig en styrka.
Delge mig gärna egna reflektioner. Oavsett om du varit med om något liknande eller om det jag skriver triggar några egna tankar hos dig.