Akut hjälp

Hon flyttade för en vecka sen. Ville skiljas för en månad sen, efter +10 år och 2 barn. Började sova borta från dag 1 hon ville skiljas, utan att svara i telefonen eller berätta vart hon varit. Kanske inte angår mig längre? Men det hon inlett, som jag är övertygad att hon har, startade innan hon tog upp skilsmässa med mig. Jag tycker hon är egoistisk, respektlös och feg, som inte vill prata med mig om det.
Är också medveten att det bästa för att fungera bra som föräldrar ihop, är att släppa allt. Men det är inte lätt. Hon är ju mitt allt, känner jag. Älskar henne så, fast jag borde avsky henne, såsom hon betett sig den senaste månade.

”Älskar fast man borde avsky” , det känner jag igen så väl! Är väl ngn form för skydd/förnekelse…

Är nog extra arg och spänd idag. Första gången hon var hit och hämtade barnen. Vi pratade minimalt om praktiska saker, min mamma var här samtidigt. Dom pratade mer. Blev varm i hjärtat då minstingen ville ha tre kramar innan han åkte.
Saknar dom så. Nu lutar det åt säsongspremiärtest av skidspåren här ikväll. Kanske jobba lite. Vet inte vad jag ska göra annars.

2 gillningar

@Orlov känner igen mig väldigt mycket i hur du beskriver hur hon reagerar, agerar och gör. Önskar att jag hade möjlighet att koppla in en sladd mellan våra huvuden så du kunde få känna hur det känns att plötsligt en dag bara känna “nu får det vara nog”. För egen del kände jag bara att “men vad gör du din idiot?! Sitter du och ger ditt hjärta och dina känslor till en människa som inte bryr sig??”

Jag vet att den dagen kommer till dig också. Nu är du arg på henne men på något sätt händer det bara helt plötsligt att du känner dig fullständigt nöjd med att vara utan henne. Dessutom är hon enligt mitt sätt att se på saken inte ett dugg snäll mot dig, och förtjänar dig inte.

Detta du gör nu med att självterapeutiskt skriva här och få intryck från andra som varit i samma sits är en mycket bra resa för dig. Med det sagt kan jag också tycka att det då och då är sunt att inte göra det. Att ta en paus från att vältra sig i det som sker. Att inte hänga här på forumet för att lägga en hel vecka åt att tänka framåt, på vad du själv ska göra med ditt liv. När du sitter här och skriver och får svar, blir det mycket nya intryck att bearbeta från alla oss som svarar. Varje par och varje individ har en unik situation och ja du vet ju att jag förordar det praktiska, att göra det som faktiskt fungerar.

Så har det kommit sig att jag sett att människor i vårdnadstvister framförallt, hamnar i något sorts tillstånd av att leva sin konflikt, istället för att försöka leva lite. Att släppa allt och bara göra det som måste göras för stunden. När du är ensam och inte har barnen är det viktigt att ge dig själv fokus. Att du testar skidspåren är en sådan grej. Vad ska du göra resten av veckan? Har du planer? Ska du träffa några vänner? Något annat projekt som måste lösas? Håll dig sysselsatt!

1 gillning

Tack för din input. Har själv tänkt i dom banorna kring detta forum. Jätteskönt att sätta det på pränt, de det man ältar och grubblar över. Kommer inte längre ihåg vad jag skrev i början. Var så förvirrad då. Har i alla fall medvetet minskat ner tiden jag spenderar här.

Försöker fylla tiden med aktiviteter. Spenderat mycket tid med en nära vän. Lyssnat på ljudböcker (ingen ro med fysiska böcker just nu), tränat mer (håller på att bli indragen i nåt ultralöpningsträsk, på gott och ont), mår jättebra under långa löppass. På torsdag åker jag till Idre med några kollegor, helhelg med längdåkning och mat, dryck, bastu.

Hon skickade nyss ett meddelande om att det är orättvist att jag är den som får vara arg och sårad nu. Förstår mig inte på henne alls nu.

1 gillning

@Orlov det är ju bra! Det låter hur bra som helst att fylla veckorna på det viset!

Det finns inget att svara på ett sådant sms. Brukar du svara då? Måste du förstå dig på henne?
Det bästa svaret är icke-svaret. :smirk:

1 gillning

Ja, tyvärr svarade jag. Det är sällan hon skriver till mig. Idag kom det efter ett samtal om att komma hem och hämta lite grejer och eftersom jag tycker det är så jobbigt när hon kommer och hämtar saker, skulle det vara bäst om ingen var hemma. Då svarade jag att det inte är det som är jobbigt, utan att du behandlat mig som skit genom hela skilsmässan (otaktiskt av mig, var så arg på henne redan innan). Då lade hon på och började skriva dessa sms om att jag är orättvis som tagit patent på både sorg och ilska under separationen och inte har något med hennes liv att göra längre.

Ska snart hjälpa dig med lite metoder kring detta också, om du vill @Orlov. Ska precis till att börja skriva om en metod för hur man ska svara på sms på ett sätt som inte låser upp dig i den variant som du beskrev nu. Det finns en hel del icke-lämpliga svar och ja, om jag nu måste säga det, så var detta ett av dem. Absolut ingen klander för det. Du gör det du känner i den stunden och man måste skaffa sig ett filter mot sig själv i det läget. Att våga vilja vara obekväm mot sig själv.
Ska gå och sova då jag är dödens trött efter en mycket dålig dag med hälsan. Nya tag imorgon. Som alltid.

3 gillningar

Hej!
Jag lider med dig. Jag hoppas du kan komma till en punk där du inser att hon inte vill ha dig mer. Jag menar inte att såra dig när jag säger så, men för att kunna orka , tror jag att man är tvungen att sätta punkten nånstans och accepterar att allting är förändrats. Min man vill lämna mig och vägrar att prata med mig, han har lämnat hemmet nu. Jag försökte med allt med det funderar inte, han vill inte…
Och en dag vaknade jag och bestämde mig att jag ska ta beslutet att ”enough is enough ”… du är inte ensamt och det är mycket smärtsamt just nu…, det är ok att må dåligt och gråta…, men låt inte de känslorna styr dig…,

1 gillning

Skickade ett meddelande idag där jag kort och gott berömde mitt ex för hårklippningen av barnen. Det kändes bra.

Var in på banken och fixade med ett privat lönekonto. Blev alldeles förskräckt när jag räknade efter mitt ex utgifter en månad bakåt i tiden. Det var helt absurt, nog tyckte jag tidigare att hon slösat, när hon har vetat i flera månader att hon inte skulle få någon lön i slutet av november, men resultatet var över mitt förstånd. Räknade inte med några räkningar alls, fast det fanns ett par klarna-fakturor på henne. Bara köp gjorda på bankkortet, swish och okq8-kortet, räknade bort ett gemensamt, dyrt restaurangbesök vi gjort och diverse abonnemang (Storytel, Netflix) som vi båda använder. Det slutade på 19 900kr (inte ett enda köp jag gjort är medräknat) på en månad, varav 2500 för glasögon som vi pratat igenom tidigare. Jag blev helt chockad, är hon i något maniskt tillstånd? Jag måste informera henne om hur mycket pengar hon gör av med. På ett odramatiskt sätt, bara så hon blir varse.

Det jag gjorde inför våran ekonomiska delning ett excel ark.
Där lade jag två tabeller en för mig en för henne.
Med våra inkomster = löner

Sedan spaltade jag ner månadskostnaderna, som vi har fördelade på hennes och mina inköp.
Fasta avgifter som hyra, mobil, el etc etc.
Då fick man ganska snabbt fram enskilda kostnader och även vad det skulle kosta för respektive del att leva med de lönerna vi har.
Hyra blir ju en schablon men använde dåvarande hyran samt lån som utgångspunkt.

Blev ganska snabbt klart vad resp person behövde strypa ner i kostnader, vad som var “lyxkonsumtion” etc

Tänk även på sådant som man kanske innan delade på som spotify, storytell, netflix mm allt sådant får man ju stå för själv, vilket man lätt glömmer bort.

Genom detta såg man snabbt vart man stod när alla räkningar var betalda, samt en schablonsumma för maten(inkl hushållsartiklar), räknade då 3500kr för en vuxen och barn på halvtid.

Blev en chock för frun, skillnaden i att dela på allt kontra att stå själv för allt…
Innebar att hon stod nästan ±0… handlade då om att prioritera vad som var viktigt, en dyr frisör, dyra hårprodukter (gel, 300kr/burk) och liknande.

2 gillningar

Hon har troligen handlat så mycket just för att hon vetat om sin brist på lön. Tror hon är klart medveten om sin framtida ekonomiska situation och utnyttjar er gemensamma ekonomi för hamstring för egen del, tyvärr. Du är ett steg efter, du är fortfarande lojal mot henne. Kan du ärligt säga att hon beter sig lojalt mot dig längre i ert övriga liv? Så varför skulle det gälla er ekonomi?

2 gillningar

Det som svider mest är att varje kväll hon inte har barnen, åker till en annan ort 1,5 mil bort och handlar på Ica. Kan inte tolka på annat sätt än att min lön går till mat åt min frus nya flamma. Känns inte bra alls.

håller nog tyvärr med @Stillstanding.
Ekonomin var det första vi delade upp och slog isär våra gemensamma konton mer eller mindre dagen efter att hon fattade beslutet.

I vårat fall var det enkelt, blev aldrig diskussioner gällande ekonomin. Något som jag var tacksam för.

Hon ansåg inte att jag skulle dela på hennes studieskuld som hon hade (jag har ingen) då hon ansåg att hon hade dragit på sig den innan vi gifte oss. Trots att hon visste att hon hade kunnat kräva mig på det.

Vi splittrade räkningar under tiden vi bodde under samma tak och även vissa nu som gemensamt genererats. Betalade varannan maträkning, summerade ihop resp summa och ev mellanskillnad drogs bort på kommande räkningar alt swishades över till den andra.

Men då ni verkar ha en helt annan samsyn (rättare sagt hon) vad som är rätt och riktigt så stryp ner ekonomin så mycket som möjligt.
I din berättelse finns det inget som helst FairPlay från hennes sida. Just nu spelar hon på din kärlek.

Som sagt se till att alla kvitton sparas så gjorde vi lägga dem i separata högar.
Se till att dina pengar inte går till sådant som du inte har koll på.

Hade detta skett om det handlades till en ny “flamma” då hade fan jag sålt min frus saker på blocket eller FB, tagit hälften av pengarna och get övriga till henne. Därefter hade stoppat allt som hade gjort att hon fått tillgång till min lön.

Helvete sitter och blir upprörd på riktigt… hoppas inte att det är så men som du tidigare skrivit så har jag nog inga större förhoppningar.

Kram vännen

1 gillning

Garanterat är @Stillstanding inne på rätt spår, för hon kan ju knappast ha handlat upp 20’ på mat hos ICA till två vuxna människor. Hon har nog ett eget överlevnadslager någonstans där hon hamstrat på sig allt möjligt i förbrukningsväg, och kanske även kapitalvaror, som kan plockas fram i det egna boendet allt eftersom :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Ju fortare du orkar ta till dig hur illa det är med henne, desto fortare kan du vidta åtgärder som skyddar dig själv.

1 gillning

Det är allt möjligt. Mat, bensin, restaurangbesök, kurslitteratur, nya glas till glasögon, säkert cigaretter som hon inte rökt förut, en lampa, möhippa inklusive tåg, taxi/SL-kort i Sthlm, Apoteket (sjukt mycket), lekland med barnen, massa leksaker till barnen (som dom redan har för mycket av), skor, kläder (ingen stor andel), automatuttag (ca2000), hudvårdsprodukter, filmköp online mm.

Det är svårt att sluta vara lojal mot någon man delat allt med under många år. Men det är nog.

2 gillningar

Skall jag vara ärlig så tror jag att så länge du inte står på dig och säger ifrån, “hårt mot hårt” kommer hon aldrig att respektera dig.
Det är nog min syn på situationen. Om hon kan köra med dig, göra som hon vill, krossa ditt hjärta gång på gång utan reaktion (förutom att bli ledsen). Men utan att du står upp för dig själv, visar vem du är och vad du är värd.
Om du inte ser ditt eget värde, varför skulle hon?

Lojal är en sak, en beundransvärd egenskap som även jag värderar och följer.
Men lojal innebär inte att man tar all skit, innebär inte att den andra trampar på en.
Lojal är man när man tillsammans står i med och motgång. När man tillsammans jobbar för att saker skall bli bättre, inte när enbart ena parten gör det.

1 gillning

Jag håller med, och börjar vakna upp i denna röra. Nästa lön hamnar på mitt privata konto, kontakten är kortfattad, minimal och praktisk nu. Fått henne att föra över 12 000 från sparkonto (som jag tidigt på eget initiativ erbjudit henne, då all husamortering vi gjort bara gynnar mig nu), till gemensamma utgifter. Motvilligt då hon tycker det är hennes säkerhet, när jag har en gård med 100 hektar skog.