12:21

Min son slutade vilja sova i min säng när han var runt 11 - 12. Så pass länge kunde han fortfarande vilja komma in till den tomma halvan av dubbelsängen ifall han hade svårt att somna eller hade haft en mardröm.

Det skulle inte ha fallit mig in att ha stoppat det. Varför hindra ett barn som söker närhet? Vad lär det dem? Att man ska lida i ensamhet och spela tuff? Aldrig.

Idag är han 16 och skulle hellre dö än komma till min säng. Så det är ett naturligt övergående fenomen. Ingenting man behöver uppfostra bort. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Jag hör vad ni säger… Det verkar som de flesta av er gillar att ha barnen i sängen. Det fanns en tid då jag faktiskt tyckte det var jobbigt. Men det var oftast två barn och två vuxna i sängen. Det var en period då jag inte fick någon vidare bra sömn. Det kunde bli så att man vaknade av att ha en fot i ansiktet eller ett finger i örat eller något annat som väckte mig. Trångt och varmt. Många gånger la jag mig på soffan i välmening av att de andra åtminstone skulle få sova. Detta vänder nu L mot mig och säger just det. - Ja men du har ju aldrig velat ha barnen i sängen, kan det låta. Hon menar då på att det är för mitt eget behov som jag låter grabben ligga hos mig. Det har som sagt bara gått 2 månader nu och vissa praktiska saker är ännu inte lösta. Visst har jag ett rum till där upp på övre plan, men det har blivit mer som ett förråd tills vidare. Vi är ju nästan alltid nere i alla fall. Där vi gör läxor, matlagning, spelar spel osv. Jag vet inte hur jag ska ta upp det här med sonen? Är det något jag bör lägga energi på? För mig är det helt ok med han i min säng. Jag tycker det är mysigt, absolut. Dubbelsängen har gott om plats. Men för L är det en stor grej. Där gråter han och vill ligga i hennes säng och säger just det: - Men jag får ju det hos pappa. Hans syster skiter i vilket. Hon verkar inte vilja vara med någon av oss. Hon snackar bara om sina kompisar.

Lyssna på pojkens behov. Att han är orolig o söker trygghet just nu ser jag som ett sundhetstecken. Vi vuxna har så fullt upp med vårt eget känslomässiga helvete att vi glömmer det viktigaste. Det beror inte på att vi är elaka utan på att vi tillfälligt tappat kompassen.
Söker pojken närhet nattetid så behöver han det nu.

1 gillning

@Henke
Självklart ska han få ligga i samma säng om ni vill, ni håller på med skilsmässan som förmodligen dånar som ett expresståg över hans huvud utan att han kan göra något

Låter känslokallt av henne att vägra honom att sova tillsammans.

1 gillning

Jeg lot aldri mine barn sovne eller sove i vår seng fra de var nyfødte til de kom i en viss alder. Jeg ville at de skulle finne ro og sovne i sin egen seng. Dessuten så mener jeg at småbarnslivet er så hektisk at det å ta vare på den lille stunden man har som par er verdt å ta vare på, og da har ikke barn noe å min seng å gjøre. Det har aldri vært noe problem at de skal sovne og sove i egen seng. De kom inn om morgenen og lå i sengen med oss da.
Da jeg ble skilt ville de sove med meg, og det fikk de selvsagt lov til. Livet deres ble forandret, og de trengte mer trygghet.
Det er opp til enhver å gjøre det som de synes er best for dem selv, det er ingen fasit svar på dette. Det som er riktig dor en trenger ikke være riktig for andre.
Kos deg med sønnen din i sengen, han trenger tryggheten :hugs::hugs:

1 gillning

Det där är enbart L:s problem, varken ditt eller pojkens. Ett problem hon vill att du ska lösa genom att ändra på dig. Men i hennes hem är det hon som får införa sina “regler” om hon nu tycker de är så nödvändiga och således är det också hon som får ta “kampen” med sonen. I övrigt instämmer jag i skaran som säger att du självklart ska låta pojken sova hos dig, ni behöver mys båda två under en kämpig tid. Det är inga fel att ha egna behov som förälder när de stämmer väl överens med det barnet vill. Jag får erkänna att jag blir lite avundsjuk på dig som har möjligheten, mitt yngsta barn var 15 vid skilsmässan så mys och gos från barnen var det sista jag fick :sweat_smile:

2 gillningar

Efter att vi berättade för barnen kom min 15-åriga dotter över några gånger till dubbelsängen där jag sov själv. Hon sa att den sängen var skönare än hennes. Jag tror det var tryggheten hon sökte i en förändrad tid. Hon var välkommen. Men det gick över. Ibland måste man trygghetsboosta.

2 gillningar

Hej på er… igen…

Det händer något konstant i min historia. Jag vill väl börja med att ta till mig det ni säger. Han sover fortfarande hos mig. Han pratar också om hur mycket han älskar sin nalle och att den inte får försvinna. Tror mig se det dolda budskapet i den, visst? Ganska uppenbart. Han håller mig ofta hårt i armen innan han somnar, så att jag inte ska tappas bort i sömnen kanske? Inte vet jag. Gissar vilt på att det finns någon form av oro i honom.

Idag hände något som jag inte riktigt förväntade mig. Det är nämligen så att jag vabbar idag, och även igår. Men med vab kommer även läxor. Så jag sms hans storasyster om att ta med sig böckerna hem till honom vilket hon gjorde. Det fick jag bekräftat av deras mamma igår kl 7 på kvällen. Eftersom böckerna/läxorna hamnade där så bad jag henne då att lägga ut böckerna i vedboden så jag kan hämta dom på morgonen/förmiddagen idag. Allt för att inte behöva gå in i hennes hus. Det blev ju diskussion om det senast om ni minns. Men i alla fall så sa hon var hon gömmer nyckeln och att jag kan gå in och hämta dom. - Böckerna ligger i hallen, sa hon. Det förvirrar mig en smula eftersom jag för ett par veckor sedan väcktes av frågan “hemfridsbrott” medans allt är ok nu?!

På väg dit vid 10-tiden idag får jag ett sms där hon säger att hon fått åka ambulans in till sjukhuset och att hon blöder för mycket. Dottern (vi kan kalla henne D i fortsättningen) kanske blev lite orolig, men det är stabilt nu, säger hon. Mitt svar blir enkelt: WHAT!!

  • Det är blod på golvet i köket, badrummet, i duschen och kanske lite i sovrummet.

  • Men fuck! Hur e det med dig? :roll_eyes:

  • Om du har möjlighet… Snääälla… Kan du ge hästarna mat? Skit, svimmar hela tiden. Får inte tag på mamma.

  • Visst, fixar dina kusar. Är D hemma idag då eller?

  • Nej hon åkte när jag låg på toagolvet. Kan du fylla på hennes kontantkort? Jag kan swisha dig sen.

  • Men för helvete gumman. Jag skiter väl i pengarna. Jag blir orolig för dig!

  • Mmm, vill sova lite.

  • Nu skiter jag fullständigt i vad du tycker och därför slängde jag in en tvätt och snyggade till toaletten så inte D behöver se mer än nödvändigt. Jävlar vad det ser ut… lite som att någon blivit mördad. Faaan gumman, ta hand om dig. Jag vill inte att barnen ska bli moderslösa!

Så nu blir det ett dygn till med sjukhusvistelse. Hon har fått blod och dropp. Jag tänkte i min chock att ungen ska fan inte behöva se detta när hon kommer hem så jag tvättade allt som var nerblodat och torkade av allt blod på golvet. Jag vet inte hur det såg ut i morse. Det såg ut som en scen direkt handplockad ur Gudfadern. Kikade efter hästhuvudet… Allt jag skulle göra var att hämta läxböckerna. Nu kunde hon inte hålla det hemligt längre utan fick berätta för sin syrra varför hon ligger på sjukhuset. Så nu vet hela familjen… Men fan så där såg ut. Toaletten och duschen, allt täckt av blod.

Av någon outgrundlig anledning så känner jag att sånt här stärker mig lite. Inte på något sätt att liksom “Ha! Där fick du” utan mer… Ehh… Svårt att beskriva känslan. Det blir tydligt att det snabbt kan gå utför om man inte är vaksam. Det hade, med facit i hand, kanske varit bättre och gjort en kontrollerad abort istället när tillfället fanns. Vilken skitdag… Vi hörs

/H.

1 gillning

Det kanske börjar bli dags för mig att skriva en bok?

2 gillningar

Gör du nån gång det @Henke, så köper jag en kopia direkt.

Styrkekramar!

1 gillning

@Henke Undrar hur gamla ni är?

Kunde inte barnpappan sköta om henne o hästar, eller skiter han i det, hon måste väl ha berättat för honom?

1 gillning

jag 45 och hon 38

Hur går det för dig?

1 gillning

Kära dagbok. Idag är det den 21 december. Det var ett bra tag sedan vi sågs. Du liksom ligger där på köksbordet näst intill varje dag och bara väntar, kanske längtar och törstar efter ord, meningar och funderingar. Du ställer alltid upp när jag behöver dig. Du bara finns där, för mig. Mitt största problem för dagen med att uppfylla dina drömmar är min tid. Jag jobbar väldigt mycket när jag inte har barn. Jag bara maler på. Nästan som en robot från ABB. Programmerad att alltid vara i tjänst och bara göra det som måste göras enligt allt som står skrivet i programkoden. Ibland kan det bli dagar mellan 7-23 för att snabbt åka hem och få ett par timmar sömn. Dagen efter kan bli lite seg förstås men ändå alert nog att få mig ur sängen och prestera en dag till. Jag vet inte vad som får mig att orka och hålla andan uppe och ångmaskinen igång. Fan vad jag sörjer L, varenda jävla dag som går. Jag läser upp den nyss skrivna meningen en gång till och känner att mina ögon snabbt fylls med vätska som vill ta sig ur ögonlocket för att rinna ner på min skäggstubbklädda kind. Men jag måste hålla tillbaka. För barnen. Det känns som att jag måste hålla uppe en fasad där dom inte kan se att deras pappa är ledsen. Jag vet inte varför. Att gråta är väl en genetisk egenskap som visar sig som mest när sorgen ligger platt placerad i nuets tidsaxel. Varför håller jag tillbaka? Åter igen trillar tårarna ner på mitt köksbord. Min son sitter med sin surfplatta och kollar film i tv-rummet. Här sitter jag åter igen och är ledsen…

Tänk, det är bara 3 dagar kvar till julafton. Lyssna på det igen. Julafton. Den dagen på året som familjer och vänner samlas och gör något fint tillsammans… Oftast i alla fall, som jag erfar. Oavsett om vi ska fira Jesu födelse eller inte. Många kanske bara kan tycka att julen är en fin högtid ändå. Jag minns tillfälligt tillbaka på mina jular när jag var i mina barns ålder. Längtan efter att få se tomten sakta gå ner för den snöklädda branta gatan i Härnösand där jag spenderade mina jular. Jag och mina kusiner satt på morfars hemmabyggda kökssoffa vid köksfönstret och tittade förväntansfullt efter tomtens lykta. Så spännande att nerverna nästan gjorde oss lite skakis och fyllda av eufori. Det var så klart hemma hos min mormor och morfar det firades jul. Ett litet vitt eternitklätt hus med bruna knutar som min mormors pappa har byggt. Snö upp till axlarna. Sparken parkerad i någon snödriva. Snöslungan fulltankad redo för nästa dags körning. Huset har så klart under åren bytt skepnad. Ny fasad, ombyggt, renoverat och lite där emellan. Men huset har alltid varit i familjens ägor på ett eller annat sätt. Mormor lever inte längre. Inte morfar heller. Bara det är jobbigt nog. Jag miste min morfar för 30 år sedan. Mormor i slutet av maj i år. Hon träffade inte någon annan efter morfar. Men hon pratade alltid om morfar som att han bara var ute och hämtade posten eller grejade med något i garaget. En fantastisk man på många sätt. Inte rädd för något. En stark manlig förebild för mig som jag så innerligt behövde ur den miljön i Stockholm jag levde i. Stora muskler, snusade Tre Ankare och drack kaffe med sump. En redig karl. Jo, det stämmer. Jag är också ett skilsmässobarn utan syskon. Herre gud, han gick ju för tusan ut till bikupan med kortärmad skjorta! Hur tufft är inte det för en 10-åring att se det?

L stöttade mig väldigt kärleksfullt kring mormors begravning. Det betydde allt för mig. Hon och jag åkte utan barn till Härnösand. Det kändes väldigt bra att hon stod vid min sida. Hon backade alltid upp mig. Åter igen, “trough sickness and health…”. Och det har jag tappat bort för att jag inte har lyssnat! Eller lyssnat… Kanske inte hört henne?! Nåväl… Den trygghet som fanns i det hemmet har jag inte funnit någon annan stans än hemma hos mig och L. Visst, att dom inte delade säng på slutet men de höll ihop. Det är kanske här min verklighetsbild förvrider mig i att vilja något så mycket, men till vilket pris? Jag önskar att jag hade ett svar på hur länge jag ska kämpa, innan jag bör inse att det aldrig kommer bli vi igen. Nog för att jag är född in i en värld av fantastiska människor. Och det är dom tillsammans med L som jag kallar min familj. L på första plats tillsammans med barnen, mina underbara mor-syskon. Mina kusiner och deras barn. Jag har inte kunnat landa i en bättre atmosfär av härliga människor. Även om vi inte hör av varandra så ofta så vet jag att de finns där. Ett telefonsamtal bort. Så omtänksamma och empatiska. Jag ser tillbaka på mitt liv i Norrland som något fantastiskt. Som dom har ställt upp. Ni förstår, min mamma var väl lite av familjens svarta får eftersom hon emigrerade till Stockholm. Men hon satte i alla fall mig på Linjebuss, som det hette på den tiden, kring alla lov. Sommarlov, höstlov, jullov och så vidare. Så mina barnår har jag mer eller mindre spenderat i Härnösand eller Ramvik. Det var en skön känsla att lämna Stockholm för Norrland. Dofterna från pappersbruket kring Hudiksvall på den tiden gjorde att jag kortvarigt fick känslan av att “snart vara hemma”. Eller doften hemma hos mormor. Det sitter starkt i minnet. Jag och mamma har ingen större kontakt idag. Jag vet knappt var hon bor… Men det kan vi ta en annan gång.

Den här julen kommer, för mig, att bli ett ovärdigt minne. En riktig skitjul! Nu när jag återblickar mina beslut under tiden som har gått känner jag mig ångerfull att jag ens fick en tanke som sa: - Jo men det är klart du ska fira jul med din gamla svärfar. Jag ångrar mig i det beslutet. Det är ett beslut som kom lite i affekt ur en annan handling. Jag menar, hur konstigt är inte det? Fira jul med en familj som jag inte längre tillhör. Bara för att kanske få vara nära L en gång till. Jag vet att vi kommer se varandra ganska ofta i och med barnlämning. Men det gör ont så in i helvete att vi inte är vi längre och jag vet sannerligen inte hur jag ska ta mig förbi detta. Jag vet heller inte hur jag ska säga till min forne svärfar att jag inte vill komma. Men barnen då? Hur fasen ska jag göra?

Jag har beställt ett par saker till barnen via några halvdana webbsidor med saker som mina barn säker kommer få en kortvarig lycka av. En dopaminkick som varar en kort stund för att senare övergå till längtan efter något annat. Kanske en del meningslösa saker eller kanske… Att mamma och pappa hittar varandra igen någonstans - någon gång. Men jag har ingen ork att göra något annat. Det finns helt enkelt ingen energi för något annat. Utöver “saker” så tänker jag mig presentkort under premissen att de är tvungna att shoppa med mig hand i hand. För jag vill ha den tiden med mina barn. Att vi gör något tillsammans. Jag älskar er! Så innerligt jävla mycket. Förlåt mig om jag svär men det är nog nödvändigt för att emfasera storheten i min kärlek till er - mina barn. Jag kan lätt svälja en atombomb om det innebär att ni slipper bli olyckliga.

Den senaste veckan har det hänt en hel del saker som ger mig en känsla av lycka, samtidigt som även den är kortvarig. För jag vet inte var den bär mig. L har varit mycket ledsen den senaste veckan och dribblar sina funderingar med mig för hon har ingen annan. Hon har inte längre någon bebis i magen. Hon är inte längre tillsammans med “den nya”. Varit på sjukhus ett par dagar och en massa andra saker jag låter bli osagda. Hon träffade ett riktigt praktexemplar till psyko. Herre min gud vilken historia! Hur som helst så ville hon ha sällskap igår då hon inte riktigt vet vad han är kapabel till. Han har ju rotat igenom min Facebook-profil. Han skulle ju minsann ringa mig. Han skulle även skicka sms till mig och förklara sig. Han har visst även tagit en upplysningskopia på mig. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Han har som hon säger använt så hårda ord mot mig genom henne. Han verkar vara en rysligt skum typ. Han håller även en julklapp till min son som gisslan och vägrar lämna den ifrån sig trots L´s upprepade försök. Ingen stor sak men bara gesten av detta framstår som helt osannolik händelse. Han dumpade i alla fall henne dagen till igår. Mitt råd till henne i detta var helt enkelt: - Förnedra dig inte med att jaga den julklappen. Eftersom du har ont om pengar swishar jag dig en slant så köper du en ny likadan istället!

Jag åkte hem till henne med barn och vi hade fredagsmys där. L var inte hemma utan kom senare på kvällen när barnen sov. Hon ville som sagt ha sällskap och inte vara ensam. Jag föll för den - så klart. Och jag spenderade natten tillsammans med L i samma säng. Hon var mycket kontaktsökande och låg nära hela natten. På morgonen efter vi vaknat låg vi till och med i skedställning och hon sökte tröst. Så ledsen och trasig hon är just nu. Uppgiven och funderar över hur män fungerar. Hon drog mig liksom över mot den ställningen. Och jag känner ju här att jag vill rädda henne mot allt dumt igen! Märkligt, visst? Att jag fortfarande kan känna så efter allt som hänt sedan den 30 september. Att jag kan tycka synd om henne efter allt skit som hänt. Vi ligger hur som helst där och pratar i timmar innan vi tar frukost vid 11. Hon nämner även att hon inte vill att barnen ska bli förvirrade över detta, men det är nog oundvikligt. Senare efter frukost ligger hon kvar i sängen och jag lägger mig bredvid lite som i en sittande stil fast liggande och hon lägger sina ben över mina. Det känns så himla bra för mig. Hon säger även att hon just nu är väldigt självisk och egoistisk och tänker att detta ställer till det i mina känslor, och det stämmer helt rätt! Jag vet inte vad hon söker. Det kanske kan vara vem som helst vid hennes sida. Bara det är någon. Skit samma. Jag njuter av hennes närvaro, hennes dofter. Lägger min hand på hennes mage och laddar upp min egen energi men vet samtidigt att detta kommer ta slut om ett par timmar och att jag kommer att åka hem till mitt i sorg igen. Jag hjälper till att flytta in hennes säng till det rum som var vår sons rum. Där ligger vi åter igen tillsammans innan jag ska åka och hon lägger varsamt en hand över min kind. Hon säger inget men är väldigt ödmjuk i sin beröring. Lite som en moder som stryker bort ett hårstrå ur sina barns panna. En blick som får mig helt ur balans. Det kändes så bra och jag föll tillfälligt tillbaka i en tvåsamhet vi hade. Detta kan inte vara bra för mig… Det rör till det i känslorna rejält! Men att få vidröra hennes kropp igen kändes helt magiskt. Jag är så förvirrad…

Hon pratar en del om oss och att jag inte lyssnade. Att hon försökt så länge att rädda detta. Att jag ofta faller tillbaka till mitt gamla jag i vår relation. Att hon inte vet om hon kan hitta tillbaka till mig. Men av detta tror jag mig läsa det jag vill höra. Det finns något där! Något som än inte har kommit upp till ytan.

Jag vill säga till min forne svärfar att jag inte vill fira jul där. Men tiden är knapp. L kommer att vara där en stund. Men eftersom dom dömer ut henne helt och hållet klarar hon inte av en längre stund där. Jag känner för att lämna frågan om vi tillsammans ska göra något av denna jul istället. Hotellnatt någonstans med barnen. Inget annat. Jag vet inte om jag vågar fråga, men det är vad min mage talar om för mig. Hon är ju mer viktig än hennes pappa. Visst?

Det tar aldrig slut… Your truly

H.

2 gillningar

Vad vill du?
Om - jag säger om - hon vill komma tillbaka till dig - är du beredd att ge er en chans till?

1 gillning

7 dagar i veckan! Jag lever i en övertygelse om att gräset inte är grönare på andra sidan staketet. Kanske i början, men det trillar sakta in i vardagen och blir något liknande man hade innan. Hela min kropp och själ säger till mig att L är den som är för mig. Jag trivs så otroligt bra i hennes närvaro och har mycket svårt att vara utan henne.

Härligt. Hoppas hon lärt sig läxan, ser vad hon har och kommer tillbaks luttrad. I så fall kan ni gå starkare tillsammans ur det här. Hoppas hoppas,

1 gillning

Alltså lider så otroligt med dig.!
Jag har iofs gått in i min känslomässiga försvars mode.
Den dagen jag skulle få ett sms liknande detta.

Jag ångrar mig… jag älskar dig! Kom hit nu jag vill inte vara en dag utan dig till.!

Förvisso vet jag att jag aldrig kommer få det smset så jag har redan gett upp den tanken.
Jag smsade att jag saknade henne förra veckan men fick då förklarat för mig att hon gått vidare.

Bollen ligger hos henne det är hon som måste säga att hon vill ha mig.
Hon var den som sa att hon inte älskade mig.
Jag är allt eller inget och där kommer jag alltid vara konsekvent hela mitt liv, med allt eller inget så får hon hela mig, bara mig och jag vill bara ha henne…
jag är så stolt över att jag efter 11 år älskade henne så otroligt mycket och saknade henne varje andetag jag inte delade med henne.

Så tänker jag och det har hjälpt mig ta mig vidare.
Jag tänker inte vara med nån som inte vill vara med mig… det är den bistra sanningen som du kanske skulle börja tänka.?

I övrigt skriver du väldigt fint och är du som person lika fin som du skriver så kommer du inte ha några problem senare i livet.

1 gillning

Jag vill verkligen inte låta som en medberoende individ, som bara hakar på för att det funkar och att L skulle vara någon slags innehållsförteckning ur boken “facit om kärlek” som jag hittat och som råkar passa måttet utifrån mina ideal! Utan snarare understryka, att L verkligen är en superhärlig människa som jag bara vill vara nära.

Ett par bekanta separerade. Via jobbet träffade hon en som gav komplimanger, uppvaktning, uppmärksamhet. Hon lämnade man och tre barn för sin crush. Snart visade han sig vara en svartsjuk psykopat. Hon lämnade honom. När det visade sig att hennes förra man ville ha henne tillbaka återvände hon till honon och de fick en sladdis. De är fortfarande tillsammans. Hoppas det blir så för dig också om det är vad du och hon vill.

1 gillning