10 år som som inte längre finns

Hej 

Jag är så glad att jag har hittat hit till denna sidan. Att få läsa alla historier och veta att man inte är ensam. Allt är inte bara mitt fel.
Samtidigt blir jag så ledsen att det ska behövas finnas sådan själviskhet där man skadar människor så mycket.

Jag är/var gift (betänketid) har barn. Jag flyttade till annan ort för min frus skull och är nu fast här. Detta beskyller jag inte henne för då jag visste om från början att jag lämnade familj och vänner. Men jag tycker det borde ligga som en tanke i hennes huvud att jag gjort det för henne och en mindre anledning till att vilja skada mig?
Vi har gått igenom mycket genom åren. Vi har varit gifta i drygt 10 år men det känns som hela mitt liv. Jag har alltid sett henne som den jag kommer att vara med resten av mitt liv. Speciellt efter de saker vi gått igenom (psykisk sjukdom, outbildade o.s.v.) men vi har tagit oss igenom allt detta och kommit långt. Jag har alltid stöttat henne fullt ut.

Efter att skilsmässan var ett faktum och andra fick reda på det så kom det smygande fram att de tyckte alltid att hon har behandlat mig dåligt, klankat ner på mig. Ibland när jag varit närvarande också. Jag har väl varit blind och inte sett detta eller bara sett det som att ”ja visst, det är mitt fel att det är så”

Vi har tidigare pratat om att gå isär, mer än en gång. Hon kom alltid krypande tillbaka och sa att hon inte skulle kunna överleva utan mig och mitt stöd. Jag har stannat, för jag älskar ju henne.
För ett par veckor sedan så pang bom ville hon skiljas, vi var i en svacka. Jag blev chockad, jag sa att jag tyckte det var en bra idé. Kanske var hon nu stark nog och ville testa att klara sig själv? känna på tanken att vara ensam, eller utan mig iaf?

Sen börjar hon försvinna iväg, kvällar. Hela nätter, massor av lögner. Jag konfronterar henne om detta och hon har såklart hittat en annan. Och detta hände innan vi hade bestämt oss för skilsmässa men nu var det plötsligt lite mer okej enligt henne.

Det som gör mest ont i mig är att jag har varit tydlig sedan vi blev tillsammans att jag vill inte gå igenom något sådant. Vill någon gå isär så gör vi det. Jag tvingar ingen att vara med mig om dom inte vill. Jag vill bara inte få en kniv i hjärtat av den jag håller av mest.

Vi bor fortfarande ihop. Jag vet inte vad som är rätt och fel?
Jag inser nu i efterhand att hennes beteende har format mig till den jag är i dag, den som hon inte vill vara med längre. Jag har aldrig haft chansen att träffa vänner eller vara iväg längre stunder. Och till slut ville jag inte det heller för jag hade ju allt jag behövde hemma med henne och barnen.
Jag har såklart skuld i saker och ting, jag kunde ändrat saker. Men jag tror inte att jag kan ändra på vem jag är.

Det enda jag egentligen önskar är att vi gick isär som vänner. Det har varit mitt förslag innan. Men jag förstår inte hur hon inte kunde vilja det? Jag säger inte att vi ska hålla på att umgås eller något sådant men att ha en bra relation för barnens skull kan väl inte vara för mycket begärt.
Hon frågade mig, vad begär du av mig? Jag svarade ”Att ingen av oss träffar en annan under tiden vi går isär” för mig var det inte bara att dra ett streck där och då när vi sa att vi skulle skiljas, Det kan ta lång tid att gå isär. Det var vi helt eniga om.
Hon fortsätter träffa honom. Hon ljuger om det men om det är något jag vet så är det när hon ljuger för så vitt jag vet har vi alltid varit ärliga mot varandra.

Jag säger att vi kom överens om att inte träffa någon ”Nej det var du som sa det” Jag är mållös, varför ber du mig att begära något. Varför vill du skada mig? Men det säger jag såklart inte.
Hon anklagar mig för att se ut som en ledsen hundvalp, att jag bara klarar av att ligga i sängen hela dagarna efter jobbet ”Det är förjävligt att hon ska behöva se mig sådär”.
Men varför gjorde hon sådär då? Skillsmässa är väl jobbigt nog utan otrohet? Det enda jag kan göra är att vara med barnen, de är min enda glädje just nu. Jag har aldrig känt så här innan. Men jag vet att jag bara behöver sortera ut mina tankar. Om drygt en månad flyttar jag till en annan lägenhet. Barnen varannan vecka.

Den största tanken är, har jag någonsin betytt något? Eller har jag bara varit ett bekvämt stöd? Och det var bekvämt att nu lämna mig när hon förberett det bra för sig.

Tack till alla som skriver på denna sidan. Jag inser nu att allt är bara inte mitt fel.(även om jag inte skriver så mycket om min del så har jag fått höra tillräckligt av det genom åren) Det är ett delat ansvar att hålla igång ett förhållande. Just nu längtar jag efter flytten. Att få vara själv med barnen och hitta på roliga saker med dom.

7 gillningar

Det som snurrar mest i mitt huvud just nu är hur man ska klara av alla ensamma dagar? Jag är inte duktig på att träffa andra och har extremt liten vänskapskrets. Arbetet finns ju men jag kan ju inte arbeta all ledig tid.

Ändå är jag ganska duktig på att sätta mig själv i arbete. Tror första tiden kommer vara lättast, att komma iordning. Sen när man sätter sig i soffan så blir det svårt.

Hur gör ni för att fördriva tiden eller framförallt alla tankar som snurrar runt?

Gå med i någon förening. Det finns allt plats för sådana som kan göra något. Där kan du träffa nya vänner också.

Kände igen det du berättade om att du flyttade för hennes skull…
Så gjorde jag med. Flyttade långt, långt . Bort från alla nära o kära o vänner jag hade. Lämnade allt. Startade om på helt nytt ställe. En mindre ort.
Nu när vi gått isär, har jag ingen av min familj eller vänner… och den sociala biten har det inte varit så mycket med av olika anledningar.
Känner mig så utelämnad o ensam kvar.
Känner mig så dum… som släppte allt för hans skull.
Men… jag trodde att han o jag skulle leva våra liv ihop… o bli gamla tillsammans…
Det här såg jag aldrig i min vildaste fantasi komma…
20 år… helt sjukt.

1 gillning

Tack för förlaget. Känner mig inte så stark att ta tag i något sådant just nu men jag kommer absolut att titta på det längre fram.

1 gillning

Jag förstår dig helt. Ensamheten. Att inte ens kunna lämna lägenheten för vart ska jag ta vägen?
Såg det inte heller komma. Hoppades saker skulle bli bättre med större barn och mer frihet för oss.

Gör du något speciellt om dagarna för att hålla dig och hjärnan igång?

Jag började med att köpa saker till nya lägenheten. Nu är det köpt upp till öronen och jag har listor och planer på allt. Men nu har jag inget kvar att planera. Försöker ta upp en gammal hobby men det går inte innan jag flyttat. Värst är nog att sysselsätta hjärnan. Men min läkare menade att hjärnan sysselsätta bra av promenader så det ska jag försöka med.

Har ingen bra dag idag. Hela veckan har känts okej.
Upptäckte en sak idag som jag egentligen inte ville veta.

Det är detta eviga att jag önskar veta allt hon gör eller har gjort till att jag inser att jag inte skulle må bra av det. Jag har aldrig gått igenom chattar eller snokat på något sett. Inte ens nu. Men hon hade lämnat en sak framme som fick mig att må dåligt.

Vill påpeka att jag inte har något självskadebeteende om jag nu får det att låta som att jag gett upp. Mina barn är bäst i hela världen och jag skulle aldrig lämna dom :slight_smile: och jag har fått professionell hjälp. Men känns bra att skriva av sig här.

Men jag har dessa toppar och dalar.

Sitter nu på en parkering utanför en affär vid det nya bostadsområdet jag ska flytta till. Det var ganska skönt att bara sitta här och titta på andra människor. Hoppas på att jag kanske i framtiden hittar någon som jag känner mig trygg med. Någon att lita på igen. Men det känns långt iväg.

1 gillning

Inte nog med att dagen var dålig från början så visade det sig att hon ljugit igen.

Hon har träffat honom med barnen. Trots att vi kom överens om att inte göra detta. Hon ljög igen. Och det har hänt mer än än gång.

Efter samtalet står det såklart fast att skulden ligger hos mig för hennes kunde det inte vara.

Hur kan det vara så viktigt att göra såhär? Måste man träffa den man varit otrogen med? Och ljuga för mig och barnen om det.

Efter alla år och bli behandlad såhär…

Det är bara att vänja sig tyvärr…

Min fru har aldrig varit kapabel till att ljuga eller vara oärlig i hela sitt liv, och samma under en herrans massa år i vårat äktenskap, ända tills hon träffade honom och var otrogen.
Hade aldrig i min vildaste fantasi kunnat föreställa mig hur mycket lögner hon kunde skapa…

Det är en stor del av det som varit mest svårt att förstå under våran kris, hur en människa kan förändras så enormt…

1 gillning

Det är väl så att det händer något i deras hjärna antar jag.
Lider med dig.
Är det jag hakat upp mig på mest. Hur jag kan betyda så lite.

Jag kan inte se att jag skulle kunna göra så här mot henne, jag har försökt sätta mig i situationen men det tar stopp direkt och går emot allt.

Tankar som dykt upp är hur mycket han känner till. Han visste att hon var gift men att han är okej med detta? Kan de någonsin lita på varandra när hon så lätt ljuger och bedrar. Nu är det inte mitt problem men jag hade inte kunnat vara med en kvinna som jag vet är gift, jag skulle ju aldrig kunna lita på att hon inte bedrar mig lika lätt som hon gjorde det med mig.

Vet du vad?
Hur illa man än blivit behandlad, eller som i mitt fall, inte kanske blivit direkt illa behandlad, så finns det alltid frågor i den lämnades hjärna som aldrig kommer att besvaras. Så enkelt och svårt är det. Jag har kommit väldigt långt i mitt läkande bara genom att inse fakta. Hon vill inte leva mer med mig. Den tjejen som jag gifte mig med, älskade passionerat med, skaffade 3 barn med och ville leva resten av livet med, hon finns inte längre kvar. Jaa… Mina barns mor finns kvar men inte min fru… Hur mycket svar jag än vill ha för mitt eget välbefinnandes skull så fråntar det ju inte det faktum att hon behöver något som jag inte kan ge. Det är nu någon annans uppgift. Det är, som jag skrivit i många trådar, som att ens liv hamnar i en dramatisk och smärtsam paus. Men “make no mistakes”, det finns ingen annan än en själv som kan trycka på playknappen så man kan börja leva igen.
När man väl inser och accepterar detta, så går allt faktiskt mycket lättare. Man tar sig för saker som man aldrig tidigare trodde var möjligt och helt enkelt tänker på sitt eget välbefinnande i första hand.
Kortfattat: De frågor du söker svar på, kommer med nästan 100% säkerhet aldrig att besvaras. Och handen på hjärtat, vill man ens veta? Vill man ha en sådan kvinna? Kan du någonsin lita på henne igen?
Be strong and live your life, cause nobody else Will!
Jag vet smärtan, har upplevt den, men också tagit mig ur den!

1 gillning

Hej Vilsen77

Tack för peppen. Jag köper det du skriver och du har rätt i att jag vill egentligen inte ha svar. Nu bor vi fortfarande ihop och så fort barnen ska berätta vad de gjort under dagen och hans namn kommer upp så blir allt mycket svårare. Och där finns rädslan med. När hon är iväg och leker familj med någon annan. innan vi ens flyttat isär, hur ser barnen på detta?

Och igen, nej jag vill nog inte veta egentligen. Och nej jag vill verkligen inte ha en sådan kvinna, och jag skulle inte ta tillbaka henne om jag så fick en miljon. Men hjärtat är brutet och jag antar att det kommer ta lång tid för det att läka.

Önskar att jag hittar den där playknappen när jag kommit bort från henne.

Tack!

1 gillning

Endast du kan hitta den knappen, men du måste vilja trycka på den…

Tro mig, när du väl får insikt i allt så blir det lättare!

1 gillning